Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Badania mikroemulsji wodno-paliwowej zawierającej estry sorbitanu

Tytuł:
Badania mikroemulsji wodno-paliwowej zawierającej estry sorbitanu
Research of the fuel microemulsion containing sorbital esters
Autorzy:
Górska, M.
Czerwonka, D.
Hernik, A.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/316262.pdf
Data publikacji:
2017
Wydawca:
Instytut Naukowo-Wydawniczy "SPATIUM"
Tematy:
mikroemulsja paliwowa
olej napędowy
silnik o zapłonie samoczynnym
fuel microemulsion
diesel engine
diesel oil
Źródło:
Autobusy : technika, eksploatacja, systemy transportowe; 2017, 18, 12; 127-130, CD
1509-5878
2450-7725
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule przedstawiono wyniki badań polegające na określeniu wartości wybranych właściwości fizykochemicznych mikroemulsji wodno-paliwowych. Badania przeprowadzono dla oleju napędowego zawierającego 4 i 8 % (m/m) wody destylowanej. Jako surfaktant zastosowano izostearynian sorbitanu natomiast funkcję kosurfaktantu spełniał monolaurynian sorbitanu. Analizie poddano następujące właściwości fizykochemicznych uzyskanych mikroemulsji: gęstość, lepkość kinematyczna, temperatura zapłonu, temperatura krzepnięcia oraz temperatura blokowania zimnego filtra. Uzyskane wyniki badań potwierdziły, że uzyskane wartości badanych parametrów odpowiadają wymaganiom stawianym paliwom do silników o zapłonie samoczynnym. Wykazano, że otrzymane mikroemulsje charakteryzują się wysoką temperaturą zapłonu. Dzięki temu mogą być one stosowane w warunkach wymagających zachowania podwyższonych standardów bezpieczeństwa. Stwierdzono również bardzo dobre właściwości niskotemperaturowe testowanych mikroemulsji. Dzięki temu mogą być one stosowane również w okresie zimowym.

Paper presents research results of selected physicochemical properties of water-fuel microemulsion, that can be used as a fuel for a diesel engines. Tests were carried out for a diesel oil blended with selected surfactants and water at 4 and 8 % by mass. Tested microemulsions contained a surfactant and cosurfactanst, ie., polyoxyethylene sorbitan monoisostearic acid ester and sorbitan monolaurate. The addition of these chemicals and water to the diesel oil allows to formulate a fuel microemulsions marked by a code S4 and S8. Both tested microemulsions are thermodynamically stable and transparent. Their density is slightly greater (approx. 1%) compared to diesel oil. It was observed an impact of water and surfactants on increasing the microemulsions viscosity and the ignition temperature compared to diesel oil. At the same time the low temperature properties of tested microemulsions were less favorable, which may hinder their use in winter conditions.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies