Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Ocena wybranych właściwości fizykochemicznych mikroemulsji paliwowych zawierających olej rycynowy

Tytuł:
Ocena wybranych właściwości fizykochemicznych mikroemulsji paliwowych zawierających olej rycynowy
The Assessment of selected physicochemical properties of the fuel microemulsion containing castor oil
Autorzy:
Górska, M.
Czerwonka, D.
Hernik, A.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/314900.pdf
Data publikacji:
2017
Wydawca:
Instytut Naukowo-Wydawniczy "SPATIUM"
Tematy:
mikroemulsja paliwowa
olej napędowy
silnik o zapłonie samoczynnym
fuel microemulsion
diesel engine
diesel oil
Źródło:
Autobusy : technika, eksploatacja, systemy transportowe; 2017, 18, 12; 131-134, CD
1509-5878
2450-7725
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule przedstawiono wyniki badań dotyczące określenia wartości wybranych właściwości fizykochemicznych mikroemulsji paliwowych. Badania przeprowadzono dla oleju napędowego zawierającego 4 i 8 % (m/m) wody. Jako surfaktant zastosowano olej rycynowy oksyetylenowany siedmioma molami tlenu etylenu. Natomiast jako kosurfaktant wykorzystano olej rycynowy polioksyetylenowany czterdziestoma molami tlenu etylenu. Uzyskane wyniki w zakresie oceny wybranych właściwości fizykochemicznych tj.: gęstości, lepkości kinematycznej, temperatury zapłonu, temperatury krzepnięcia oraz temperatury blokowania zimnego filtra potwierdziły wstępną przydatność opracowanych mikroemulsji jako paliwa dla silników o zapłonie samoczynnym.

Paper presents research results of selected physicochemical properties of water-fuel microemulsion, that can be used as a fuel for a diesel engines. Tests were carried out for a diesel oil blended with selected surfactants and water at 4 and 8 % by mass. Tested microemulsions contained a surfactant and cosurfactanst, ie., PEG-40 and PEG-7. The addition of these chemicals and water to the diesel oil allows to formulate a fuel microemulsions marked by a code C4 and C8. Both tested microemulsions are thermodynamically stable and transparent. Their density is slightly greater (approx. 1%) compared to diesel oil. It was observed an impact of water and surfactants on increasing the microemulsions viscosity and the ignition temperature compared to diesel oil. At the same time the low temperature properties of tested microemulsions were less favorable, which may hinder their use in winter conditions.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies