Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Dialogowość w ulotce wyborczej

Tytuł:
Dialogowość w ulotce wyborczej
Dialogism in election leaflets
Autorzy:
Majkowski, Grzegorz
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/3148992.pdf
Data publikacji:
2017
Wydawca:
Towarzystwo Kultury Języka
Źródło:
Poradnik Językowy; 2017, 742, 3; 44-55
0551-5343
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This paper touches upon the issue of dialogism on the example of election leaflets. The source material used were the leaflets distributed on the Polish territory during elections to the Polish Sejm and Senate as well as presidential and local government elections since 1918, when Poland regained independence. It was assumed that dialogism belongs to any text, including a leaflet. I was acknowledged that a dialogue is a form of language existence related to its social, communicative nature. Characteristic textual linguistic exponents of dialogism were distinguished: addressative forms, e.g. Bracia Chłopi! (Fellow Peasants!), forms with the so-called inclusive we, e.g. M u s i m y zwyciężyć (We m u s t win), second person singular imperative verbs, e.g. oddaj (cast) (a vote), przeczytaj (read), personal pronouns and their inflected forms, e.g. proszę W a s o głos (literally: I’m asking for y o u r votes), an official salutation państwo (you) (a polite equivalent of the pronoun wy (you)), e.g. Będę [...] realizował P a ń s t w a pomysły (I will… fulfi l y o u r ideas), possessive pronouns: twój (your), nasz (our), e.g. Proszę o Twój głos (literally: I’m asking for your vote); pomysły na rozwój N a s z e g o Miasta (ideas for the development of o u r city), interrogatives, e.g. Czy nie powinno być więcej żłobków […] w naszym mieście? (Shouldn’t there be more nurseries… in our city?). The category of dialogism expands the knowledge of intratextual and extratextual relations. This is how it brings the knowledge about types of utterances closer. The example of dialogism in election leaflets clearly demonstrates that a genre is an open and dynamic structure which adapts to the social and cultural context.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies