Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Od fana do stalkera. Spektrum postaw fanowskich w koreańskim przemyśle kulturowym

Tytuł:
Od fana do stalkera. Spektrum postaw fanowskich w koreańskim przemyśle kulturowym
From a Fan to a Stalker: The Spectrum of Fan Attitudes in Korean Culture Industry
Autorzy:
Lewandowska, Marta
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/31343943.pdf
Data publikacji:
2022
Wydawca:
Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
Tematy:
fan
fandom
idol
Korea
grassroots practices
parasocial relationship
Gilles Deleuze
Źródło:
Literatura Ludowa; 2022, 66, 4; 91-104
2544-2872
0024-4708
Język:
polski
Prawa:
CC BY-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł prezentuje aktywności i praktyki fanowskie wśród południowokoreańskich odbiorców kultury popularnej celem ogólnej charakterystyki dostępnych postaw, które mieszczą się w modelowych ujęciach Prawdziwego Fana, Anty-fana i Saseang – Fan Obsesyjnego. Zwraca się tu uwagę na szczególną rolę koreańskiego przemysłu muzycznego, który odgórnie strukturyzuje i manipuluje relacją fan – obiekt afektu oraz relacjami wewnątrzfandomowy, narzucając sposoby interakcji z idolami i modele zachowań wśród fanów. Kluczowe w analizie są kategorie relacji paraspołecznej jako centralnej dla struktury koreańskiego przemysłu kulturowego, praktyk oddolnych i odgórnych oraz koncepcji kultury kłączowatej Delezue, która szczególnie przystaje do opisu systemu fanowskich „nisz ekologicznych” w Korei Południowej i interakcji między fandomem a przemysłem kulturowym.

The article characterizes three fannish attitudes among South Korean audience of popular culture – the True Fan, the Ani-Fan and the Saseang (Obsessive Fan) by discussing fan activities and practices. The author puts particular emphasis on the Korean music industry, and its top-down way of structuring and manipulating the fan-object of affection as well as intra-fandom relationships through enforcing models of behavior and interaction with idols among fans. The category of parasocial relationship is key to this analysis as central to Korean pop culture industry; other concepts discussed include bottom-up and top-down practices and Deleuze’s rhizomatic concept of culture, especially fitting for a discussion concerning the fan niche system found in South Korea as well as the interactions between the fandom and the pop culture industry.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies