Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Anti-Ukrainian narratives of Russia in the global information space

Tytuł:
Anti-Ukrainian narratives of Russia in the global information space
Antyukraińskie narracje Rosji w globalnej przestrzeni informacyjnej
Autorzy:
Shevchenko, Olena
Yalovets, Anatoliy
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/31343677.pdf
Data publikacji:
2022
Wydawca:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
Tematy:
Narrative
message
information space
Ukraine
russia
Ukrainian-russian war
narracja
przekaz
przestrzeń informacyjna
Ukraina
Rosja
wojna ukraińsko-rosyjska
Źródło:
Wschód Europy. Studia humanistyczno-społeczne; 2022, 8, 2; 155-172
2450-4866
Język:
angielski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article examines the anti-Ukrainian narratives that russian propaganda produces and spreads to various target audiences, in particular, to the Ukrainian and russian populations and citizens of Western countries. It is shown that the goals of russian propaganda differ depending on the audience, in particular, for Ukraine's foreign partners, russian narratives justify the need to seize Crimea, the importance of russian patronage over Ukraine, and the legitimacy of the separation of part of the East. For the russian domestic consumer, the purpose of narratives is to shift attention from internal problems to external factors; to explain the need for russian support of the self-proclaimed "republics" as part of the "russian peace" and to show that putin's regime has no alternative. For the Ukrainian population, it is to show the inability of the authorities to solve the internal problems of the state, the fallacy of the chosen path of European integration, and the inability of the leadership of Ukraine to carry out reforms. The authors also showed how russian propaganda messages evolved in the russian information space, as well as how the information space of Ukraine changed after the start of the full-scale invasion. A conclusion is made about the informational resistance of Ukrainian society in relation to russian narratives after the start of a full-scale invasion.

Artykuł omawia antyukraińskie narracje, które rosyjska propaganda produkuje i rozpowszechnia wśród różnych grup docelowych, w szczególności do ludności ukraińskiej, rosyjskiej i obywateli krajów zachodnich. Wskazano, że cele rosyjskiej propagandy różnią się w zależności od odbiorców, w szczególności dla zagranicznych partnerów Ukrainy, rosyjskie narracje uzasadniają potrzebę zajęcia Krymu, wagę rosyjskiego mecenatu nad Ukrainą oraz zasadność oddzielenia części wschodniej. Dla rosyjskiego konsumenta krajowego celem narracji jest odwrócenie uwagi od problemów wewnętrznych na czynniki zewnętrzne; wyjaśnić potrzebę rosyjskiego poparcia dla samozwańczych „republik” jako części „rosyjskiego świata” i pokazać, że reżim Putina nie ma alternatywy. Dla ludności ukraińskiej – aby pokazać niezdolność władz do rozwiązania wewnętrznych problemów państwa, błędność obranej drogi integracji europejskiej, niezdolność kierownictwa Ukrainy do przeprowadzenia reform. Autorzy pokazali również, jak ewoluowały przekazy rosyjskiej propagandy w rosyjskiej przestrzeni informacyjnej, a także jak zmieniła się przestrzeń informacyjna Ukrainy po rozpoczęciu inwazji na pełną skalę. Wnioskuje się o oporze informacyjnym społeczeństwa ukraińskiego wobec rosyjskich narracji po rozpoczęciu inwazji na pełną skalę.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies