Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Kompleksowa ocena psychospołecznych warunków pracy kierowców autobusów miejskich i dalekobieżnych

Tytuł:
Kompleksowa ocena psychospołecznych warunków pracy kierowców autobusów miejskich i dalekobieżnych
Psychosocial working conditions of urban and long-distance bus drivers
Autorzy:
Kapica, Łukasz
Najmiec, Andrzej
Baka, Łukasz
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/31342472.pdf
Data publikacji:
2022
Wydawca:
Centralny Instytut Ochrony Pracy
Tematy:
psychospołeczne warunki pracy
wymagania pracy
kierowcy autobusów
stres
psychosocial working conditions
job demands
bus drivers
stress
Źródło:
Bezpieczeństwo Pracy : nauka i praktyka; 2022, 4; 18-22
0137-7043
Język:
polski
Prawa:
CC BY-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem badania przedstawionego w artykule była kompleksowa ocena psychospołecznych warunków pracy kierowców autobusów miejskich i dalekobieżnych. Badaniem objęto 500 kierowców autobusów z 52 różnych firm przewozowych. Narzędziem badawczym był Kopenhaski Kwestionariusz Psychospołecznych Warunków Pracy - COPSOQ II. Analizę przeprowadzono za pomocą testu t-studenta, w którym porównywano średnie wyników kierowców miejskich i dalekobieżnych. Przeprowadzone badanie wykazało, że kierowcy tych pojazdów nie stanowią jednorodnej grupy zawodowej pod kątem występujących zagrożeń psychospołecznych w środowisku pracy. Kierowcy autobusów miejskich mają wyższy poziom wymagań emocjonalnych i tempa pracy, różnią się także od kierowców autobusów dalekobieżnych pod względem warunków organizacji pracy oraz poziomami stresu i dobrostanu.

The aim of the study was to comprehensively assess the psychosocial working conditions of city and long-distance bus drivers. Data were collected among 500 bus drivers from 52 different companies. The variables was measured with the Copenhagen Psychosocial Working Conditions Questionnaire - COPSOQ II. The analysis was carried out using the t-test, which compared the mean results of urban and long-distance drivers. The study showed that city and long-distance bus drivers do not constitute a homogeneous professional group in terms of psychosocial risks in the work environment. City bus drivers have a higher level of emotional demands and work pace, and they also differ from long-distance bus drivers in terms of work organization conditions, stress and well-being.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies