Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Doświadczanie transcendencji – współczesne kino religijne

Tytuł:
Doświadczanie transcendencji – współczesne kino religijne
Experiencing Transcendence – Contemporary Religious Cinema
Autorzy:
Stańczyk, Marta
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/31341617.pdf
Data publikacji:
2016
Wydawca:
Polska Akademia Nauk. Instytut Sztuki PAN
Tematy:
kino religijne
duchowość
zwrot afektywny
fenomenologia filmu
religious cinema
spirituality
affective turn
phenomenology of film
Źródło:
Kwartalnik Filmowy; 2016, 96; 33-40
0452-9502
2719-2725
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Autorka stara się w swym artykule uchwycić przemiany, jakie dokonują się w ostatnich latach w religijnym kinie artystycznym. Szereg twórców odnawia tę formułę, lecz w znaczący sposób zmienia akcenty – poprzez podkreślenie ciała jako nieodzownego medium duchowości. W ten sposób dominującą metakategorią staje się doświadczenie. Za jego pomocą oraz korzystając z religijnie ukierunkowanej fenomenologii filmu Stańczyk wyróżnia trzy podstawowe odmiany: kino kontemplacyjne, kino epifaniczne oraz kino ekstatyczne. Te nowe formuły zostały umiejscowione na tle szerszych przemian w humanistyce związanych przede wszystkim ze zwrotem afektywnym.

In her article the author tries to capture the changes that are taking place in contemporary religious cinema. A number of artists are reviving this art form, but with a significant change in the accents - for example the emphasis on the body as a necessary medium of spirituality. In this manner personal experience becomes a dominating meta-category. Using this category and religiously oriented phenomenology of film, Stańczyk distinguishes three basic varieties of religious film: the contemplative cinema, epiphanic cinema and ecstatic cinema. These new formulas have been placed against the background of wider changes in the humanities associated primarily with the affective turn.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies