Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

W mgnieniu migawki. Nowe życie trików Eadwearda Muybridge’a

Tytuł:
W mgnieniu migawki. Nowe życie trików Eadwearda Muybridge’a
The Instant of the Shutter Shuts: The New Life of Eadweard Muybridge’s Tricks
Autorzy:
Gruenpeter, Natalia
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/31341321.pdf
Data publikacji:
2017
Wydawca:
Polska Akademia Nauk. Instytut Sztuki PAN
Tematy:
Eadweard Muybridge
bracia Lumière
bullet time
fotografia
Lumière brothers
photography
Źródło:
Kwartalnik Filmowy; 2017, 99; 43-52
0452-9502
2719-2725
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem artykułu jest ukazanie roli, jaką w wypracowaniu sztuczki z lewitacją odegrała twórczość Eadwearda Muybridge’a, a także szeroko rozumiana fotografia migawkowa, doskonalona w końcu XIX w. między innymi przez braci Lumière. Autorka akcentuje wizualną fascynację spektakularnymi obrazami ciała zawieszonego w powietrzu, która może przybierać rozmaite formy: od efektu zatrzymania ruchu, nasuwającego na myśl także zamrożenie czasu, przez sugestię zawieszenia prawa ciążenia, aż do wizualizacji różnych wymiarów czasowych możliwej dzięki filmowej mobilizacji spojrzenia. Czyniąc punktem wyjścia pokrewieństwo między studiami Muybridge’a a efektem bullet time, autorka przygląda się także związkom między różnymi wariantami sztuczki funkcjonującymi na przełomie XIX i XX w. oraz współcześnie. Popularność tego motywu we współczesnej kulturze audiowizualnej Gruenpeter rozpatruje nie tylko na przykładzie wybranych filmów, ale i w kontekście rekreacyjnego nurtu fotografii oraz sztuki iluzjonistycznej.

The aim of this article is to show the role that Eadweard Muybridge’s work and wide-angle snapshot photography, perfected at the end of the 19th century by the Lumiere brothers, played in the development of the levitation technique. The author emphasizes the visual fascination with spectacular images of a body suspended in the air, which can take various forms: from the stop motion effect, bringing to mind the notion of a frozen time, by suggesting the suspension of the law of gravity, to the visualization of the various time dimensions possible through the film mobilization of the gaze. Taking the affinity between Muybridge’s studies and the bullet time effect as her starting point, the author also looks at the relationships between the various versions of the trick of the nineteenth and twentieth centuries, and the present time. Gruenpeter considers the popularity of this theme in modern audio-visual culture using selected films, and in the context of recreational photography and the art of illusion.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies