Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Pasolini – Guareschi. Poetycka „Wściekłość” i jej dalsze reperkusje

Tytuł:
Pasolini – Guareschi. Poetycka „Wściekłość” i jej dalsze reperkusje
Pasolini – Guareschi. Poetical “Anger” and Its Further Repercussions
Autorzy:
Jóźwiak, Karol
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/31341069.pdf
Data publikacji:
2018
Wydawca:
Polska Akademia Nauk. Instytut Sztuki PAN
Tematy:
Pier Paolo Pasolini
Giovanni Guareschi
polityka
politics
Źródło:
Kwartalnik Filmowy; 2018, 104; 45-61
0452-9502
2719-2725
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Autor podejmuje zagadnienia produkcji, egzegezy i kontekstów ideologiczno-politycznych pierwszego włoskiego filmu montażowego La rabbia, autorstwa Piera Paola Pasoliniego i Giovanniego Guareschiego. Film stworzony w 1962 r., na podstawie materiałów filmowych gromadzonych przez dwie dekady przez kronikę filmową Mondo Libero, miał przedstawić problemy współczesności z dwóch przeciwstawnych pozycji ideologicznych: lewicowej, reprezentowanej przez Pasoliniego, oraz prawicowej, reprezentowanej przez Guareschiego. W swoim tekście Jóźwiak zakwestionował dotychczasowe interpretacje tego filmu. Wnikliwa analiza warstwy dialogowej oraz materiału wizualnego ukazuje wątpliwą z dzisiejszej perspektywy pozycję polityczną Pasoliniego wobec reżimu sowieckiego, na którą składa się m.in. usprawiedliwianie inwazji sowieckiej na Węgry w 1956 r. i etyczna relatywizacja polityki sowieckiej. Z drugiej strony, analiza prawicowej, „faszystowskiej” części Guareschiego prowadzi do zaskakujących wniosków, dotyczących zakamuflowanego wpływu jego myśli na późną postawę polityczną Pasoliniego. W tym świetle La rabbia jawi się jako przełomowy film w ewolucji myśli i twórczości Pasoliniego.

The author deals with the production, exegesis and ideological and political contexts of the first Italian compilation film La Rabbia (Anger) by Pier Paolo Pasolini and Giovanni Guareschi. The film created in 1962, based on film footage collected by the film chronicle Mondo Libero for two decades, was to present the problems of modernity from two opposing ideological positions: leftist, represented by Pasolini, and rightwing, represented by Guareschi. In his text Jóźwiak questions the previous interpretations of this film. An in-depth analysis of the dialogue layer and visual material reveals the political position of Pasolini, which from today’s perspective raises doubts, towards the Soviet regime, which consists of, among others, justification of the Soviet invasion of Hungary in 1956 and ethical relativization of Soviet policy. On the other hand, the analysis of the right-wing “fascist” part of Guareschi leads to surprising conclusions regarding the camouflaged influence of his thoughts on Pasolini’s later political attitude. In this light La Rabbia appears as a ground-breaking film in the evolution of Pasolini’s thought and creativity.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies