Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zespół Filmowy „Iluzjon”. Studium upadku (artystycznego i politycznego)

Tytuł:
Zespół Filmowy „Iluzjon”. Studium upadku (artystycznego i politycznego)
The “Iluzjon” Film Group. Case Study of a Decline (Artistic and Political)
Autorzy:
Grzechowiak, Jarosław
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/31340666.pdf
Data publikacji:
2019
Wydawca:
Polska Akademia Nauk. Instytut Sztuki PAN
Tematy:
Zespół Filmowy Iluzjon
kino polskie
Iluzjon Film Group
Polish cinema
Źródło:
Kwartalnik Filmowy; 2019, 108; 150-169
0452-9502
2719-2725
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Zespół Filmowy „Iluzjon” powstał w 1955 r., od roku 1963 jego kierownikiem artystycznym był reżyser Czesław Petelski. W latach 70. w „Iluzjonie” powstało przynajmniej kilka filmów, które zachowując walory artystyczne, przyniosły wysokie wyniki frekwencyjne. Artykuł ma charakter krótkiej monografii zespołu w okresie kierownictwa Petelskiego. Analizie została poddana zarówno sfera organizacyjna i finansowa „Iluzjonu”, jak i kwestie polityczne, które przesądziły o jego pierwszej likwidacji w 1981 r. oraz o niskim poziomie artystycznym filmów powstałych po reaktywacji. Autor przywołuje liczne recenzje, stenogramy kolaudacji oraz materiały archiwalne Naczelnego Zarządu Kinematografii i Wydziału Kultury KC PZPR.

The “Iluzjon” Film Group was founded in 1955, and from 1963 Czesław Petelski was its artistic director. In the 1970s, at least several films were made in “Iluzjon”, which, while retaining their artistic values, brought high attendance results. The article is a short monograph of the film group under Petelski’s management. Both the organizational and financial sphere of “Iluzjon” and the political issues that determined its first liquidation in 1981 and the low artistic level of films made after the reactivation are analysed. The author cites numerous reviews, record transcripts and archival materials of the Supreme Cinematography Board and the Culture Department of the Central Committee of the PZPR.  

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies