Charakterystyka tarcia nawierzchni lotniskowych w aspekcie bezpieczeństwa wykonywania operacji lotniczych Friction characteristics of airport pavements in terms of aircraft operations security
Jednym z podstawowych parametrów charakteryzujących nawierzchnię lotniskową jest współczynnik tarcia. Parametr ten jest istotny z uwagi na bezpieczeństwo i niezawodność nawierzchni lotniskowych w kontekście wykonywania operacji lotniczych w polu naziemnego ruchu lotniczego. Zjawisko tarcia umożliwia przeniesienie sił hamujących z koła samolotu na nawierzchnię lotniskową. Dlatego tak istotne jest zapewnienie odpowiedniej charakterystyki tarcia nawierzchni lotniskowej. W artykule omówiony został wpływ współczynnika tarcia nawierzchni lotniskowych na bezpieczeństwo i niezawodność wykonywania operacji lotniczych. Zwrócono uwagę na wpływ zjawiska tarcia pomiędzy kołem statku powietrznego i nawierzchnią lotniskową na bezpieczeństwo statku powietrznego w trakcie przebywania w polu naziemnego ruchu lotniczego. Artykuł zawiera przegląd obowiązujących wymagań w zakresie oceny współczynnika tarcia, wynikających zarówno z międzynarodowych dokumentów, jak i z polskiej normy obronnej oraz zestawienie urządzeń do badania współczynnika tarcia na nawierzchniach lotniskowych. Przedstawiono zależność wartości współczynnika tarcia od rodzaju nawierzchni lotniskowej przy różnych prędkościach pomiarowych i warunkach wykonywania badań przez służby operacyjne lotniska.
One of the basic parameters characterizing the surface of airport pavement is friction factor. This parameter is important for safety and reliability of airport pavement in the context of flight operations conducting in the airfield area. The phenomenon of friction allows the transfer of braking forces from airplane wheels on the airfield pavement. Therefore, it is important to ensure proper friction characteristics of the airport pavement surface. Paper discussed the impact of the surface friction factor on safety and reliability of flight operations. Attention was paid to the influence of friction between the aircraft wheel and airfield pavement surface on aircraft safety during the stay in the airfield movement area. The article contains a review of the existing requirements for the evaluation of friction factor, resulting both from the international documents and the Polish standards of defense and collection of devices to surface friction testing. The dependence of pavement type on friction factor values at different speeds and measuring conditions are performed.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00