Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Technologie recyklingu filtrów cząstek stałych (DPF) z wyeksploatowanych autobusów z silnikiem wysokoprężnym

Tytuł:
Technologie recyklingu filtrów cząstek stałych (DPF) z wyeksploatowanych autobusów z silnikiem wysokoprężnym
Recycling technologies of used Diesel Particulate Filter (DPF) from buses
Autorzy:
Wójcik, M.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/312611.pdf
Data publikacji:
2017
Wydawca:
Instytut Naukowo-Wydawniczy "SPATIUM"
Tematy:
filtr cząstek stałych DPF
recykling
odzysk metali
przemysł motoryzacyjny
diesel particulate filter DPF
recycling
metals recovery
motor industry
Źródło:
Autobusy : technika, eksploatacja, systemy transportowe; 2017, 18, 10; 29-33
1509-5878
2450-7725
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Rosnące wymagania w zakresie ochrony środowiska wymusiły na producentach pojazdów stosowanie odpowiednich rozwiązań technicznych w celu ograniczenia emisji spalin. Od 2000 r. w pojazdach z silnikiem wysokoprężnym diesla, w tym również w autobusach, stosuje się filtry cząstek stałych (DPF). Istota działania wspomnianych filtrów polega na utlenianiu węglowodorów i węgla do nieszkodliwych związków: wody, powietrza oraz dwutlenku węgla. Z uwagi na zawartość platyny i innych metali szlachetnych ceny filtrów cząstek stałych dla autobusów wynoszą nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Z tego względu po zakończeniu eksploatacji pojazdu, z punktu widzenia ekonomii i gospodarki materiałami, niezbędny jest odzysk metali zawartych w filtrach DPF. W artykule zaprezentowano metody recyklingu filtrów DPF z wyeksploatowanych pojazdów, w tym również autobusów. Odzysk platyny i innych metali ze wspomnianych filtrów jest istotnym krokiem w kierunku ograniczenia ilości powstających odpadów oraz ochrony zmniejszających się zasobów metali na świecie.

Stringent environmental requirements caused the use of special technical solutions from motor manufactures. These innovations aim to the reduction of gases emission. From 2000, vehicles with diesel engines, including buses, are equipped with the Diesel Particulate Filter (DPF). The basic principle of the DPF filter relays on the oxidation of carbon and hydrocarbons to harmless compounds: water, air and carbon dioxide. Due to the content of platinum and other precious metals, the price of diesel particulate filters is even several tens of thousands PLN. From the economical point of view, metals recovery from end of live buses is essential. Additionally, recycling of used diesel particulates filters is very important for materials management. This article presents the recycling methods of DPF filters from end of live vehicles, including buses. The recovery of platinum and other metals from aforementioned filters is an important step toward the reduction of the amount of waste. Additionally, the recycling of diesel particulate filters influences the protection of metals resources in the world.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies