Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Dobór parametrów cięciwowo-łukowej korekcji wałeczków oraz łukowej korekcji bieżni łożyska maźnicy

Tytuł:
Dobór parametrów cięciwowo-łukowej korekcji wałeczków oraz łukowej korekcji bieżni łożyska maźnicy
Selection of correction parameters of the chord-arch corrected rollers and arch corrected race of the axle box roller bearing
Autorzy:
Warda, B.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/311938.pdf
Data publikacji:
2016
Wydawca:
Instytut Naukowo-Wydawniczy "SPATIUM"
Tematy:
łożysko walcowe
Intercity
wagon pasażerski
roller-race
train carriage
Źródło:
Autobusy : technika, eksploatacja, systemy transportowe; 2016, 17, 6; 1197-1200
1509-5878
2450-7725
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Na końcach pól styku wałeczków z bieżniami łożyska walcowego występują spiętrzenia nacisków obniżające trwałość zmęczeniową. Spiętrzenia można zmniejszyć poprzez zastosowanie logarytmicznej korekcji tworzących, albo jednej z korekcji przybliżonych. Przybliżoną korekcją, która najdokładniej odwzorowuje krzywą logarytmiczną jest korekcja dwułukowa, będąca połączeniem cięciwowo-łukowej korekcji tworzących wałeczków oraz łukowej korekcji bieżni. Prawidłowo dobrane parametry korekcji dwułukowej powinny zagwarantować pełne wykorzystanie powierzchni roboczej wałeczka przy jednoczesnym zmniejszeniu spiętrzeń nacisków, zarówno tych występujących na końcach pola styku, jak i spiętrzeń pojawiających się na granicy prostoliniowego i łukowego fragmentu tworzącej wałeczka. W artykule przedstawiono wyniki analiz wpływu parametrów korekcji dwułukowej na trwałość zmęczeniową łożyska maźnicy dwuosiowego wózka wagonu pasażerskiego składu Intercity. Zaproponowano wartości względnych strzałek korekcji wałeczków i bieżni oraz długości prostoliniowego odcinka tworzącej wałeczka, zapewniających otrzymanie największej trwałości zmęczeniowej łożyska.

At the ends of the roller-race contact field of the roller bearing there occur pressure concentrations reducing fatigue life. The concentrations can be eliminated by the use of a logarithmic correction of generators or one of the approximate correction. The approximate correction that most closely reproduces the logarithmic curve is the doublearch correction, which is a combination of the chordarch correction of rollers and the arc correction of raceways. Properly selected parameters of the doublearch correction should ensure the full use of the working surface of the roller while reducing pressure concentrations, both occurring at the ends of the contact field as well as appearing on the border of the straight and the arc-shaped portion of the roller generator. The article presents the results of analyses of the influence of double-arch correction parameters on the fatigue life of the axle box roller bearing of an Intercity train carriage. The values of the maximum relative correction coordinate of roller and races and the length of the rectilinear section of the roller generator, allowing one to obtain the greatest bearing fatigue life have been proposed.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies