Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Badania wybranych właściwości fizykochemicznych mikroemulsji wodno-paliwowej

Tytuł:
Badania wybranych właściwości fizykochemicznych mikroemulsji wodno-paliwowej
Research of the selected physicochemical properties of the water in diesel oil microemulsion
Autorzy:
Górski, K.
Czerwonka, D.
Bocho-Janiszewska, A.
Wasilewski, T.
Longwic, R.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/310232.pdf
Data publikacji:
2017
Wydawca:
Instytut Naukowo-Wydawniczy "SPATIUM"
Tematy:
silnik o zapłonie samoczynnym
olej napędowy
mikroemulsja paliwowa
diesel engine
diesel oil
fuel microemulsion
Źródło:
Autobusy : technika, eksploatacja, systemy transportowe; 2017, 18, 6; 705-709, CD
1509-5878
2450-7725
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykuleopisano wyniki badań wybranych właściwości fizykochemicznych mikroemulsji wodno–paliwowych, które można zastosować do zasilania silników o zapłonie samoczynnym. Badania dotyczyły oleju napędowego, do którego wprowadzono odpowiednie surfaktanty oraz wodę w ilości 4 i 8% wagowo (m/m). W celu uzyskania mikroemulsji zastosowano dwa rodzaje niejonowych związków powierzchniowo czynnych tj. alkohol laurylowy oksyetylenowany 3 molami tlenku etylenu (Laureth – 3) oraz alkohol laurylowy oksyetylenowany 7 molami tlenku etylenu (Laureth – 7). Wprowadzenie tych związków chemicznych oraz wody do oleju napędowego pozwoliło uzyskać mikroemulsje paliwowe, które w niniejszej pracy oznaczono kodem L4 i L8. Średnica cząstek fazy rozproszonej w oleju napędowym zawiera się w zakresie 4–100 nm. Z tego powodu obydwie badane mikroemulsje są transparentne i stabilne termodynamicznie. Ich gęstość jest nieznacznie większa (o ok. 1%) w stosunku do oleju napędowego. Zauważono wyraźny wpływ wody oraz zastosowanych surfaktantów na wzrost lepkości mikroemulsji oraz jej temperatury zapłonu w stosunku do oleju napędowego. Jednocześnie badane mikroemulsje charakteryzowały się mniej korzystnymi właściwościami niskotemperaturowymi, co może utrudnić ich zastosowanie w warunkach zimowych.

Paper presents research results of selected physicochemical properties of water – fuel microemulsion, which can be used as a fuel for a diesel engines. Researches were carried out for a diesel oil blended with selected surfactants and water at 4 and 8 % by weight. Tested microemulsions contained a two kinds of nonionic surfactants, ie., lauryl alcohol ethoxylates with 3 moles of ethylene oxide (Laureth - 3) and a lauryl alcohol ethoxylates with 7 moles of ethylene oxide (Laureth - 7). The addition of these chemicals and water to the diesel oil allows to formulate a fuel microemulsions marked by a code L4 and L8. The particle diameter of the dispersed phase in the diesel oil is in the range of 4-100 nm. For this reason, both tested microemulsions are thermodynamically stable and transparent. Their density is slightly greater (approx. 1%) compared to diesel oil. It was observed an impact of water and surfactants on increasing the microemulsions viscosity and the ignition temperature compared to diesel oil. At the same time the low temperature properties of tested microemulsions wereless favorable, which may hinder their use in winter conditions.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies