Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The problem of objective ranking: foundations, approaches and applications

Tytuł:
The problem of objective ranking: foundations, approaches and applications
Autorzy:
Wierzbicki, A. P.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/308101.pdf
Data publikacji:
2008
Wydawca:
Instytut Łączności - Państwowy Instytut Badawczy
Tematy:
subjective ranking
objective ranking
reference point approaches
objectivity
Źródło:
Journal of Telecommunications and Information Technology; 2008, 3; 15-23
1509-4553
1899-8852
Język:
angielski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The paper starts with the discussion of the issue of objectivity versus subjectivity, stressing that while an absolute objectivity is not attainable, nevertheless trying to be as objective as possible constitutes a higher value, necessary for hard science and technology. Dangers and errors of the subjectivist reduction of objectivity to power and money attempted by the postmodern sociology of science are discussed. Then we turn to the problem of subjective versus objective decision analysis and ranking. It is shown that while all classical decision theory aims at a rational analysis and support of subjective decisions, there are important application cases, particularly in managerial problems, when the decision maker prefers to avoid specifying her/his preferences and needs decision analysis - e.g., ranking of decision options - that is as objective as possible. An approach to decision support that might be easily adapted for such objective ranking is the reference point methodology; its application is shown on examples. One of these examples is actually not an application of the methodology, but a real life problem that motivated the development of objective ranking. The examples illustrate that objective ranking might be important for management, including also management of telecommunication networks.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies