Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Coordination and propulsion and non-propulsion phases in 100 meters breaststroke swimming

Tytuł:
Coordination and propulsion and non-propulsion phases in 100 meters breaststroke swimming
Autorzy:
Strzała, M.
Krężąłek, P.
Kucia-Czyszczoń, K.
Ostrowski, A.
Stanula, A.
Tyka, A. K.
Sagalara, A.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/307098.pdf
Data publikacji:
2014
Wydawca:
Politechnika Wrocławska. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej
Tematy:
sport
pływanie
kinematyka
klatka piersiowa
biomechanika
water sport
breaststroke
body length
kinematic indices
Źródło:
Acta of Bioengineering and Biomechanics; 2014, 16, 4; 83-89
1509-409X
2450-6303
Język:
angielski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Purpose: The main purpose of this study to analyze the coordination, propulsion and non-propulsion phases in the 100 meters breaststroke race. Methods: Twenty-seven male swimmers (15.7±1.98 years old) with the total body length (TBL) of 247.0±10.60 [cm] performed an all-out 100m breaststroke bout. The bouts were recorded with an underwater camera installed on a portable trolley. The swimming kinematic parameters, stroke rate (SR) and stroke length (SL), as well as the coordination indices based on propulsive or non-propulsive movement phases of the arms and legs were distinguished. Results: Swimming speed (V 100surface breast ) was associated with SL (R=0.41, p<0.05) and with TBL tending towards statistical significance (R=0.36, p<0.07), all relationships between the selected variables in the study were measured using partial correlations with controlled age. SL interplayed negatively with the limbs propulsive phase Overlap indicator (R=-0.46, p<0.05), but has no significant relationship to the non-propulsion Glide indicator. Conclusions: The propulsion in-sweep (AP3) phase of arms and their non-propulsion partial air recovery (ARair) phase interplayed with V 100surface breast (R=0.51, p<0.05 and 0.48 p<0.05) respectively, displaying the importance of proper execution of this phase (AP3) and in reducing the resistance recovery phases in consecutive ones.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies