The importance of the vehicle drivers cognitive processes in shaping road safety Znaczenie procesów poznawczych osoby kierującej pojazdem w kształtowaniu bezpieczeństwa ruchu drogowego
The article addresses road traffic safety. The issue constitutes a contemporary and fundamental social problem. That is because over 1.3 million people die on roads annually globally, while in Poland alone about 3,000 people. The article aims to discuss the factors influencing road safety, emphasizing the human factor and its complexity. A hypothesis was made that the efficiency and nature of cognitive processes affect human activity during road traffic. The method of analyzing the subject literature and the available statistical data and the method of synthesis were used to verify the formulated hypothesis. The text presents the characteristics of the most important cognitive processes and attempts to analyze their significance for the proper functioning of the person driving the vehicle. It is an issue that requires particular emphasis in the process of building road safety. Scientific research and social practice indicate that a significant proportion of road accidents result from inappropriate reception of stimuli from the environment and storage, transformation, and use of information, i.e., broadly understood disorders of cognitive processes.
Przedmiotem artykułu jest bezpieczeństwo ruchu drogowego. Problematyka ta stanowi współcześnie aktualny i niezwykle ważny problem społeczny. Wynika to z faktu, iż rocznie na świecie śmierć na drogach ponosi ponad 1,3 mln ludzi, zaś w samej Polsce ginie ok. 3 tys. osób. Celem artykułu jest omówienie czynników kształtujących bezpieczeństwo ruchu drogowego, ze szczególnym uwzględnieniem czynnika ludzkiego i jego złożoności. Postawiono hipotezę zakładającą, że sprawność i charakter procesów poznawczych wpływa na aktywność człowieka podczas ruchu drogowego. Weryfikacji tak sformułowanej hipotezy posłużyły metoda analizy literatury przedmiotu i dostępnych danych statystycznych oraz metoda syntezy. W tekście przedstawiono charakterystykę najważniejszych procesów poznawczych oraz podjęto próbę analizy ich znaczenia dla właściwego funkcjonowania osoby kierującej pojazdem. Jest to kwestia, która wymaga szczególnego wyeksponowania w procesie budowania bezpieczeństwa ruchu drogowego. Badania naukowe i społeczna praktyka wskazują bowiem, że znaczna część zdarzeń drogowych stanowi konsekwencję niewłaściwego odbioru bodźców z otoczenia, przechowywania, przekształcania i wykorzystywania informacji, czyli szeroko rozumianych zaburzeń procesów poznawczych.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00