This study is on the ecological aspects and interest of the State Forest National Forests Holding (SF) units in
reinforcing the ground subgrade by using timber raft construction and brushwood mattresses in forest road construction.
The aim of the study was to analyse the technical parameters of forest roads made on a ground subgrade
reinforced with timber raft construction and brushwood mattresses. As part of the research, the scope of SF
units’ application of technological solutions and the parameters of existing forest district roads made on a timber
substructure were determined. A road with reference sections using different variants of subgrade reinforced
with timbers logs (oak, pine) and brushwood mattresses were studied. The technical parameters of features ensuring
usability, such as, among others, the bearing capacity of the pavement, were selected for the analysis. The
ability of the tested pavements to support vehicle axle loads was determined based on the deflection of the surface
as well as the primary (MEI) and secondary (MEII) deformation modulus with a calculated deformation indicator
(I0). The deformation modulus ME of the pavement and road subgrade were determined using a VSS plate
with a diameter of 300 mm. It indicated a large range of results of secondary deformation of surfaces using timber
raft construction (107–204 MN∙m–2) and brushwood mattresses (26–58 MN∙m–2), which are dependent mainly
on the diameter of the logs used, their arrangement and the road fill used.
Podstawą do podjęcia tematu badań były aspekty ekologiczne oraz zainteresowanie jednostek Państwowego
Gospodarstwa Leśnego “Lasy Państwowe” (PGL LP) wzmacnianiem podłoża gruntowego materiałem z drewna
(wałki, maty). Celem pracy było przeprowadzenie analizy parametrów technicznych dróg leśnych wykonanych
na podłożu wzmocnionym wałkami drewnianymi (żerdziami) lub matami wierzbowymi. W ramach prac badawczych
określono zakres stosowania w jednostkach PGL LP rozwiązań omawianej technologii oraz parametrów
dróg leśnych istniejących w nadleśnictwach wykonanych na podbudowie z drewna (wałków i mat). W ramach
badań zaprojektowano i wykonano drogę z wzorcowymi odcinkami w różnych wariantach podłoża wzmocnionego
wałkami (dębowymi, sosnowymi) i matami wierzbowymi. Do analiz wybrano parametry techniczne zapewniające
cechy użytkowe między innymi nośność nawierzchni. Zdolność badanych nawierzchni do przyjmowania
obciążeń od kół pojazdów została określona na podstawie ugięcia nawierzchni oraz pierwotnego (MEI)
i wtórnego (MEII) modułu odkształcenia z obliczonym wskaźnikiem odkształcenia (I0). Oznaczenie modułu odkształceń
ME nawierzchni i podłoża drogowego wykonano z zastosowaniem płyty VSS o średnicy 300 mm.
Otrzymano dużą rozpiętość wyników wtórnego modułu odkształcenia nawierzchni na wałkach drewnianych
(107–204 MN∙m–2) i na matach wierzbowych (26–58 MN∙m–2), co było uzależnione głównie od średnicy zastosowanych
wałków i sposobu ich ułożenia oraz użytego kruszywa.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00