Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wpływ prędkości przemieszczania ciągnika na zmiany zwięzłości gleby

Tytuł:
Wpływ prędkości przemieszczania ciągnika na zmiany zwięzłości gleby
Influence of tractor speed on changes of soil cone index
Autorzy:
Lejman, K.
Owsiak, Z.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/288802.pdf
Data publikacji:
2005
Wydawca:
Polskie Towarzystwo Inżynierii Rolniczej
Tematy:
gleba
zwięzłość
ciągnik
prędkość
badanie polowe
soil
compactness
tractor
speed
field experiments
Źródło:
Inżynieria Rolnicza; 2005, R. 9, nr 3, 3; 289-296
1429-7264
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przedstawiono wyniki badań wpływu prędkości jazdy ciągnika klasy 9 kN (0,5 - 4,0 m/s) na zmiany zwięzłości gleby pod koleiną. Badania przeprowadzono w warunkach polowych w glebie gliniastej lekkiej o wilgotności od 9 do 13% stosując trzy poziomy zagęszczenia wstępnego gleby. Pomiarów zwięzłości dokonywano w trzech punktach pomiarowych i analizowano jej zmiany w trzech przedziałach głębokości. Stwierdzono, że prędkość jazdy ciągnika i przedział głębokości wpływają istotnie na wartość zwięzłości, przy czym wzrost prędkości przejazdu ciągnika powoduje początkowo spadek zwięzłości zagęszczanej gleby, a następnie jej wzrost. Zaobserwowano również, że dla określonej głębokości istnieją optymalne prędkości przejazdu ciągnika, przy których skutki zagęszczenia będą najmniejsze, przy czym prędkości te maleją liniowo wraz ze wzrostem głębokości.

The paper presents results of investigations on distribution of cone index in soil which was compacted by tractor wheels. Research was conducted in field conditions on loamy clay soil on three levels of preliminary compaction. The cone index was measured in the three points and its changes were analysed in three intervals of depth. Soil moisture was 9-13%. The travel speed of the tractor was in the range of 0.5-4.0 m/s. It was found that tractor speed and depth interval significantly influenced the cone index and that the increase of tractor speed generated at first decrease of the soil cone index and then – an increase of it. The tests also proved that there were optimum tractor speeds causing the least compaction and that these speeds decreased linearly with the increased soil depth.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies