W pracy przedstawiono ocenę dokładności modelu opona-gleba zastosowanego do prognozowania oporu toczenia kół wybranych ciągników rolniczych poruszających się po spulchnionej glebie lekkiej. Wykazano, że prognozowanie oporu toczenia badanych ciągników za pomocą tego modelu jest dokonywane z dokładnością obarczoną błędem mniejszym od 11%. Stwierdzono, że dokładność prognozowania oporu toczenia wybranych pojedynczych kół prowadzących i kół napędowych jest obarczona błędami względnymi wynoszącymi poniżej 18%. Z badań empirycznych wynika, że opór toczenia kół prowadzących, o znacznie mniejszych wymiarach od kół napędowych, stanowi bardzo duży udział w oporze toczenia całego ciągnika wynosząc od 40 do 50%.
The paper presents evaluation of accuracy of the tyre-soil model employed to predict rolling resistance for wheels of selected farm tractors running on a scarified light soil. It has been proven that predicting rolling resistance for the examined tractors with this model is carried out with accuracy burdened with error under 11%. It has been observed that the accuracy of rolling resistance predicting for selected single leading wheels and drive wheels is burdened with relative errors under 18%. Empirical research proves that rolling resistance of leading wheels, which are much smaller than drive wheels, has very high share in rolling resistance of the whole tractor, ranging from 40 to 50%.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00