Artykuł jest prezentacją części wyników badań prowadzonych w toku prac nad dysertacją. We wstępie zostały wskazane teoretyczne odwołania do rozumienia wolontariatu z różnych perspektyw. Zaakcentowano tu również rozumienie wolontariatu jako możliwości do rozwoju kompetencji profesjonalnych wolontariusza. W konsekwencji kolejna część artykułu to wywód dotyczący powiązań wolontariatu i kompetencji profesjonalnych. Autorka wskazuje konkretne umiejętności, wiedzę i postawy, jakie według literatury mogą być zdobyte podczas działalności w wolontariacie. Kolejno opisane zostały oczekiwania pracodawców wobec cech przyszłych pracowników, a także ich stosunek do wolontariatu. Ta część oparta jest na badaniach prowadzonych m.in. przez Szkołę Główną Handlową. Następnie autorka prezentuje wyniki badań własnych przeprowadzonych wśród pracodawców studentów nauk społecznych oraz ich postrzeganie wolontariatu i możliwości rozwoju kompetencji, jakie stwarza. Analiza wyników badań pozwala sądzić, że wolontariusze, podczas swojej aktywności, zdobywają wiedzę przede wszystkim praktyczną i branżową. Wśród umiejętności wskazano współpracę w grupie, kompetencje interpersonalne oraz efektywną komunikację. Postawy z kolei, jakie nabywają wolontariusze dzięki swoim działaniom, to: zaradność, odpowiedzialność, wrażliwość i empatia. Na zakończenie zestawiono wyniki badań autorki dotyczące kompetencji zdobywanych przez wolontariuszy z kompetencjami pożądanymi przez pracodawców i istniejącą luką kompetencyjną. Analiza wszystkich odpowiedzi potwierdza, że umiejętność komunikacji, otwartość, umiejętność pracy w zespole i wiedza branżowa to kompetencje, które są pożądane u idealnego absolwenta, który najczęściej posiada w tym zakresie lukę kompetencyjną. Równocześnie są to kompetencje, które mogą być zdobyte w wolontariacie. Wyniki badań mogą sugerować zainteresowanie ze strony osób wchodzących na rynek pracy, ale także pracodawców, wolontariatem jako sposobem na zwiększenie szans na rynku pracy.
The article is a presentation of a part of the results of research conducted during work on the dissertation. In the introduction, theoretical references to understanding volunteering from various perspectives were indicated. It also emphasizes the understanding of volunteering as an opportunity to develop professional competences of a volunteer. Consequently, the next part of the article is an argument on the relationship between volunteering and professional competences. The author indicates specific skills, knowledge and attitudes that, according to the literature, can be acquired during volunteering. Subsequently employers’ expectations towards the characteristics of future employees, as well as their attitude to volunteering are described. This part is based on research conducted, among others, by the Warsaw School of Economics. Then, the author presents the results of her own research conducted among employers of social sciences students and their perception of volunteering and the opportunities it creates for the development of competences. The analysis of the research results allows us to believe that volunteers, during their activity, gain mainly practical and industry knowledge. Among the skills indicated were group cooperation, interpersonal skills and effective communication. The attitudes that volunteers acquire thanks to their actions are: resourcefulness, responsibility, sensitivity and empathy. At the end, the results of the author’s research on competences acquired by volunteers were compared with the competences desired by employers and the existing competency gap. The analysis of all answers confirms that communication skills, openness, teamwork and industry knowledge are competences that are desirable in an ideal graduate, who most often has a competency gap in this area. At the same time, these are competences that can be acquired through volunteering. The research results may suggest that people entering the labour market, but also employers, are interested in volunteering as a way to increase their chances on the labour market.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00