In this article, I will analyse Fotoplastikon (2009) by Jacek Dehnel, a collection of a hundred old photographs accompanied by the same amount of poetic proses. The working principle of the book follows that of stereoscopy and bases itself upon the illusion of depth originating from the parallel reading of the images and texts placed next to them. The work, which resembles an old photo album, becomes a multimedia tool capable of creating a third dimension in spite of its flat surface. The result is a dialectic game the reader is asked to take part in starting from the subjective experience of the author. This article aims to describe the different strategies by which Dehnel, starting from Barthes’ concept of punctum, leads the reader to formulate his/her own interpretation, which is often distant from the monoreferentiality of the image. Moreover, I took into consideration the idea of supplying the article with some excerpts of the work translated into Italian.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00