Wstęp. Asymetria miednicy i wady postawy, które jej towarzyszą mają tendencję do częstszego występowania wraz z wiekiem. Okres szkolny, który wiąże się dłuższym czasem przebywania w pozycji siedzącej oraz codzienne czynności wykonywane dominującą kończyną mogą się do tego przyczyniać. Materiał i metody. W badaniu wzięło udział 22 dzieci (12 dziewczynek, 10 chłopców) w wieku 7 lat. Po dwóch latach ponowiono badanie tej samej grupy. Asymetrię miednicy stwierdzano poprzez ocenę ustawienia kolców biodrowych. Wskaźnikiem asymetrii tułowia był kąt rotacji tułowia (KRT) mierzony skoliometrem Bunnela w obrębie wyrostów kolczystych na: górnym kręgu piersiowym, szczycie kifozy piersiowej, przejściu piersiowo-lędźwiowym, kręgosłupie lędźwiowym, a także (jeżeli obecna u pacjentów) największej deformacji (garb żebrowy, wał lędźwiowy). Wyniki. U 14 dzieci w wieku 7 lat wykryto asymetrię miednicy. Wśród badanych, w tej samej grupie pacjentów w wieku 9 lat, asymetrię odnotowano u 16 osób. Na przestrzeni tych dwóch lat wzrosła częstość występowania asymetrii tułowia u dzieci ze skośnie/zrotowanym ustawieniem miednicy. Największy progres asymetrii tułowia przy skośnym ustawieniu miednicy został odnotowany w odcinku lędźwiowym. U dzieci z miednicą symetrycznie ustawioną, największy wzrost KRT odnotowano w odcinku piersiowym. Wnioski. 1. Na powstanie asymetrii obręczy miednicznej, ma wpływ wzrastająca ilość asymetrycznie wykonywanych ruchów i przyjmowanych asymetrycznych pozycji, których sumarycznie wraz z wiekiem jest coraz więcej. 2. Największy wzrost asymetrii kręgosłupa u badanych z miednicą skośną/zrotowaną odnotowano w odcinku lędźwiowym, co świadczy o powiązaniu ze skrzywieniem obręczy miednicznej. 3. Asymetria jest procesem dynamicznym. Gdy jest bagatelizowana, postęp wady postawy może być znaczący i mogą pojawić się kompensacyjne zmiany w sąsiednich układach.
Background. Pelvic asymmetry and accompanying postural defects tend to become more common with age. The school period, which is associated with spending more time in a sitting position and daily activities performed with the dominant limb, may contribute to this. Material and methods. We examined 22 children (12 girls, 10 boys) aged 7 years. The same group was re-examined two years later. Pelvic asymmetry was identified by assessing the position of the iliac spines. The indicator of trunk asymmetry was the trunk rotation angle (TRA) measured with a Bunnel scoliometer within the spinous processes on the upper thoracic vertebra, apex of thoracic kyphosis, thoracolumbar junction, lumbar spine, and (if present in patients) the greatest deformity (rib hump, hump in the lumbar region). Results. Pelvic asymmetry was detected in 14 children at the age of 7 years compared to 16 in the same group of patients aged 9 years. During these two years, the prevalence of trunk asymmetry in children with an oblique/rotated pelvis had increased. The progression of trunk asymmetry with an oblique position of the pelvis was most marked in the lumbar region. In children with symmetrical pelvis, the most marked increase in TRA was recorded in the thoracic segment. Conclusions. 1. The development of pelvic girdle asymmetry is influenced by the increasing number of asymmetrically performed movements and asymmetric body positions assumed, which increase in number with age. 2. The most marked increase in asymmetry of the spine in subjects with an oblique/rotated pelvis was seen in the lumbar spine, which proves an association of the former with tilting of the pelvic girdle. 3. Asymmetry is a dynamic process. When ignored, this postural defect progresses significantly and there may be compensatory changes in neighbouring systems.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00