Wychowanie jest przestrzenią („tutaj”) i czasem („teraz”) istnienia człowie-
ka w świecie. W swej naturalności jest sytuacją, która wszystkich dotyczy. Za
egzystencjalistami powiemy, że każdy człowiek, będąc w sytuacji, jest także
w sytuacji wychowania „jakoś” przeżywanej i „jakoś” rozumianej, dzięki temu,
że jako byt pozostaje w relacji do tego, w czym już jest, choćby to jest przynale-
żało do przeszłości. W tak ujętym wychowaniu ujawnia się jego wymiar
osobowy – zawsze jest ono czyjeś i zawsze kogoś dotyczy pomimo swej
powszechności. Nie ma wychowania poza sferą spotykających się ze sobą osób
z tej racji, że w świecie zawsze już jesteśmy wobec siebie naprzeciw. Jednak tak
ujęte jeszcze nie ujawnia własnej specyfiki, którą dopiero wówczas może
dostrzec, gdy będziemy je rozpatrywać jako wspólne doświadczenie osobowe,
dziejące się w jednoczesnym byciu „tu i teraz” spotykających się ze sobą osób.
Równoczesność bycia we wspólnej przestrzeni i czasie nie wymusza na osobach
w niej obecnych tworzenia bezpośredniości relacji, którą za filozofami dialogu
ujmujemy jako swoiste „pomiędzy”. Niewątpliwie sprzyja temu, tym bardziej że
jako doświadczenie jest formą bycia osób zorientowanego na sens tegoż bycia,
który jako taki jest wytworem człowieka.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00