Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

A Theological Perspective on the Phenomenon of Creation in Transgenic Art

Tytuł:
A Theological Perspective on the Phenomenon of Creation in Transgenic Art
Autorzy:
Pędrak, Anna Justyna
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/28394744.pdf
Data publikacji:
2022
Wydawca:
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Tematy:
bioart
życie
stworzenie
Stwórca
antropologia teologiczna
life
creation
Creator
theological anthropology
Źródło:
Collectanea Theologica; 2022, 92, 4; 93-120
0137-6985
2720-1481
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Bioart or transgenic art is a new and rapidly developing form of artistic activity that uses genetic engineering techniques to create a new and unique form of life. The article explores the creation and manipulation of life through the examples of three types of transgenic art projects: works by Eduardo Kac, performance, and the creation of semi-living organisms. The main aim of the article is to present the phenomenon of bioart against the background of fundamental dogmatic truths concerning creation and man, and then to draw theological conclusions. The addressed issues concern interspecies boundaries, bioartists’ interference with life, and man’s place in the world. An analysis and reflection of this kind reveals the transcendental nature of life in terms of its creatureliness in relation to God, places fundamental truths at the forefront, refers to theological and biblical terminology, and shows theological anthropology as the most appropriate place to understand the essence of life.

Bioart lub sztuka transgeniczna to nowa i szybko rozwijająca się forma działań artystycznych wykorzystująca techniki inżynierii genetycznej w celu stworzenia nowej, unikalnej formy życia. W artykule zostaje podjęty temat kreacji i manipulacji życiem na przykładzie trzech typów projektów sztuki transgenicznej: prac Eduardo Kaca, performance i tworzenia organizmów półżywych. Głównym celem artykułu jest przedstawienie zjawiska bioartu na tle fundamentalnych treści dogmatycznych dotyczących stworzenia i człowieka, a następnie wyciągnięcie teologicznych wniosków. Poruszane kwestie dotyczą granic międzygatunkowych, ingerowania bioartystów w życie oraz miejsca człowieka w świecie. Analiza i namysł o takim charakterze ukazuje transcendentalny charakter życia w aspekcie jego stworzoności w odniesieniu do Boga, stawia na pierwszym miejscu fundamentalne prawdy, nawiązuje do terminologii teologiczno-biblijnej oraz ukazuje antropologię teologiczną jako najwłaściwsze miejsce dla zrozumienia istoty życia.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies