Porównanie struktur zużycia paliw w transporcie lądowym w Polsce oraz wybranych krajach europejskich The comparison of structure of fuel consumption structure in land transport in Poland and selected European countries
Szacuje się, że w Unii Europejskiej blisko 80% przewozów regionalnych oraz 50% pasażerskich
realizuje się z wykorzystaniem transportu lądowego. Zgodnie z prognozami International
Energy Agency do 2040 roku należy się spodziewać wzrostu zużycia energii w sektorze transportowym
w tempie 1,4%/rok biorąc jako bazowy stan z 2012 roku w odniesieniu globalnym. Polski
sektor transportowy wykazał w 2015 roku zapotrzebowanie na energię w ilości 17,2 mln toe, co stanowiło
28% całkowitego zużycia energii w gospodarce (z czego ponad 95% przypadło na transport
drogowy). Dominującymi paliwami wykorzystywanymi w omawianym sektorze były oleje napę-
dowe i benzyny silnikowe, których zużycie w 2015 r. wyniosło blisko 9,81 mln toe i 3,75 mln toe.
Analizując przygotowane przez Ministerstwo Energii instrumenty wsparcia mające na celu zwiększenie
zastosowania paliw alternatywnych w transporcie drogowym, można się spodziewać, że
w najbliższych latach w polskim transporcie drogowym nastąpi zwiększenie wykorzystania gazu
ziemnego i energii elektrycznej. Sytuacja ta zmieni dotychczasową strukturę zużycia paliw oraz
pozwoli ograniczyć emisję szkodliwych CO2, NOX i pyłów PM2,5 pochodzących z transportu.
About 80% of regional and 50% passenger transport in the UE is carried out by land transport. According
to the IEA’s forecasts until 2040 global energy consumption in the transport sector is projected to grow
at a rate of 1.4% per year. Polish transport sector has shown a demand for energy in 2015 about 17.2 mln
toe/year and it represented 28% of total energy consumption (more than 95% of total energy demand in
transport sector was consumed in road transport). In Poland, the predominant fuel in the transport sector
were diesel and gasolines (annual consumption in 2015 respectively 9.81 mln toe and 3.75 million toe).
Disscussed in the article support of the Ministry of Energy aims to increase participation of alternative fuels
in road transport. This is why the use of natural gas and electricity in Polish road transport may increase.
This situation will change the current structure of fuel consumption and allow to reduce emissions of CO2, NOX and PM2,5.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00