Obecna polityka energetyczna Polski jest zbiorem różnych celów przy braku jednej
doktryny górniczo-energetycznej opartej na krajowych uwarunkowaniach społeczno-gospodarczych
wypracowanych w ostatnich dekadach. Obecna sytuacja polityczna i gospodarcza Europy
po wydarzeniach Rosja–Ukraina–Europa nie pozostawiła żadnych złudzeń, że każdy kraj Europy
w pierwszej kolejności dba o własne interesy, a w drugiej kolejności zaczyna myśleć o interesach
globalnych. Nasz kraj winien wyciągnąć strategiczne wnioski z tej sytuacji i zacząć dbać
w pierwszej kolejności o interes Polski, a interes globalny mieć w dalszej kolejności. Powinna
zostać jednoznacznie określona nowa doktryna ekologiczna UE – limity emisji np. CO2 dotyczą
w skali całej Unii Europejskiej a nie każdego kraju, w tym Polski. Nie można karać kraju
za historyczne uwarunkowania gospodarcze. Polska winna jednoznacznie wypracować własną
doktrynę energetyczną opartą w pierwszej kolejności na energetyce węglowej w powiązaniu
z energetyką odnawialną opartą na zasadach rynkowych. W doktrynie winna zostać określona
polityka surowcowa kraju ujmująca informacje, jakie zasoby energetyczne będą wykorzystywane
w następnych dekadach XXI wieku. W przypadku złóż węgla kamiennego i brunatnego państwo
winno określić listę złóż i zabezpieczyć je dla przyszłego zagospodarowania przed ich blokowaniem,
a mieszkańcom tych terenów zapewnić w określonym czasie godziwą rekompensatę za
wywłaszczenia oraz określić korzyści ze współistnienia z przemysłem. Artykuł proponuje założenia dla opracowania i wdrożenia strategicznej doktryny energetycznej naszego kraju na I połowę XXI wieku.
Current energy policy in Poland is rooted in a variety of purposes, having no single mining-energy
doctrine based on the national socio-economic conditions which have developed in recent decades. The
political and economic situation of Europe in light of Ukraine-Russia-Europe incidents leaves no doubt
that every country of Europe cares firstly about its own interests, and secondarily about global interests.
Poland should thus draw a strategic conclusion from this situation and concern itself firstly with Polish
interests, while keeping global interests in the background. A new, clear energy doctrine should be
developed, for example, regarding EU emissions limits, with CO2 levels considered for the European
Union as a whole and not every country separately, including Poland. Poland should create its own
mining-energy doctrine based firstly on coal power engineering in combination with economically viable
renewable energy. A country cannot be punished for its historical economic conditions. This paper
proposes assumptions for the development and implementation of strategic energy doctrine for Poland for
the first half of the 21st Century.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00