Budowa strategii wspierającej organizacyjne uczenie się w administracji publicznej. Metoda prac i wnioski z projektu FITOEXPORT The Development Process of a Strategy Supporting Organizational Learning in Public Administration. Method of Work and Lessons Learned from the FITOEXPORT Project
Wpływ gospodarki opartej na wiedzy na współczesne organizacje jest bezdyskusyjny. Biznes
często próbuje odpowiedzieć na te wyzwania próbą budowy organizacji uczącej się. Sama
koncepcja nie jest sprawą nową i rozwijana jest mniej więcej od początku XX wieku. Wydaje
się jednak, że jej zalety ciągle nabierają wartości dla coraz większej liczby organizacji. Uczenie
się organizacji można zdefiniować jako obszar do zgłębienia poznawczych i społecznych procesów
tworzenia wiedzy w organizacjach, które są uwikłane w praktyki organizowania i wykonywania
pracy (Gomes & Wojahn, 2017). W przypadku przedsiębiorstw koncepcja organizacji
uczącej się raczej nie powinna więc stanowić novum. Zdolność do uczenia się i doskonalenia
swojego działania (continuous improvement) ma wpływ nie tylko na innowacyjność przedsiębiorstwa,
rozumianą jako zdolność do dostarczania nowoczesnych produktów. Jest to
także sposób organizacji modelu biznesowego, dopasowania do preferencji poszczególnych
segmentów klientów, ale również i odpowiedź na oczekiwania pracowników młodszych generacji.
Wydaje się, że wyłaniające się pytanie nie polega na tym czy administracja publiczna
również powinna podążać tym śladem, lecz w jaki sposób mogłaby to zrobić. Niniejsza praca
stanowi studium przypadku dokumentujące proces powstawania strategii organu administracji
publicznej, która ukierunkowana została na organizacyjne uczenie się. Zadanie to
choć niełatwe, może przynieść wiele korzyści. Kluczem do ich osiągnięcia jest odpowiednie
zaprojektowanie prac i możliwość szybkiego przejścia od fazy projektowania do wdrożenia.
The impact of the knowledge-based economy on contemporary organizations is indisputable.
Business often tries to respond to these challenges by trying to build a learning organization.
The concept itself is not new and has been developed more or less since the beginning of the
20th century. However, it seems that its advantages are constantly gaining value for more and more organizations. Organizational learning can be defined as an area to explore the
study of cognitive and social processes of knowledge in organizations, which are entangled
in administrative and work practices (Gomes & Wojahn, 2017). In the case of enterprises,
the concept of a learning organization should thus not be a novelty. The ability to learn and
improve one’s performance (continuous improvement) has an impact not only on the company’s
innovation, understood as the ability to provide modern products. It is also a way of
organizing a business model, adjusting to the preferences of individual customer segments,
but also as a response to the expectations of younger generations of employees. The emerging
question seems to be not whether the public administration should also follow this lead but
how it could do so. This work is a case study documenting the process of developing a strategy
for a public administration body focused on organizational learning. Although this task is not
easy, it can bring many benefits. The key to achieving them is the proper design of the work
and the ability to move quickly from the design phase to implementation.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00