W procesie komercjalizacji badań naukowych z udziałem przedstawicieli biznesu ważną rolę
odgrywa broker innowacji. Jest on łącznikiem pomiędzy dwoma światami – nauki i biznesu.
Głównym zadaniem brokerów innowacji jest budowanie relacji zarówno z naukowcami, jak
i z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Długotrwałe relacje oparte na lojalności i zaufaniu
stanowią kwintesencję marketingu relacji. Czy zatem w codziennej pracy brokera innowacji
można wykorzystać elementy marketingu relacji? Celem niniejszego artykułu jest podjęcie
próby zidentyfikowania czy brokerzy innowacji na polskich uczelniach objętych programem
„Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza”, nawiązując i budując relacje z przedstawicielami
świata nauki i biznesu, wykorzystują koncepcję marketingu relacji, a także określenie
wpływu pandemii koronawirusa na te relacje w trakcie jej trwania oraz po jej zakończeniu.
Przeprowadzono badania jakościowe, które miały charakter eksploracyjny, z wykorzystaniem
internetowego kwestionariusza ankiety z pytaniami otwartymi. Z przeprowadzonych badań
wynika, że strategia marketingu relacji znajduje zastosowanie w pracy brokera innowacji.
An innovation broker plays an essential role in the commercialization process of scientific
research with the participation of business representatives. He is the link between the two
worlds – science and business. The main task of innovation brokers is to build relationships
with scientists, as well as with the socio-economic environment. Long-term relationships based
on loyalty and trust are the essence of relationship marketing. So, is it possible to use elements
of relationship marketing in the daily work of an innovation broker? This article aims to try to
identify how innovation brokers at Polish universities covered by the “The Excellence Initiative
– Research University” program establish and build relationships with representatives of
the world of science and business and to determine the impact of the coronavirus pandemic
on these relations during and after it. Exploratory qualitative research was carried out using
an open questions online questionnaire. The conducted research shows that the relationship
marketing strategy applies in the work of an innovation broker.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00