Use of Wind Tunnel Measurements Data in Cold Launched Missile Flight Simulations Użycie danych z pomiarów tunelowych w symulacji rakiety pionowego zimnego startu
This article presents the results of wind tunnel testing of a model of a missile intended for
a vertical cold launch system. The objective of this work was to obtain nondimensional aerodynamic
coefficients to build a lookup table database for a six-degree-of-freedom numerical simulation of the
missile launch phase. The material model of the full-scale missile was designed in UG/NX Siemens
software and manufactured. Low speed measurements were conducted at the Warsaw University
of Technology and as a result, static forces and moments characteristics were obtained using six
component internal balance for a wide range of angles of attack and sideslip with a 1° interval. Finally,
200 Monte-Carlo simulations in MATLAB/Simulink were evaluated to investigate the missile behavior
in the launch phase with the measured results. It was observed that the rolling moment resulting,
i.a. from fin cant angles misalignments in the initial roll rate of the missile significantly affects the
trajectories.
Niniejszy artykuł przedstawia wyniki testów w tunelu aerodynamicznym modelu
rakiety dedykowanej dla pionowego zimnego startu. Celem pracy było uzyskanie bezwymiarowych
współczynników aerodynamicznych potrzebnych do opracowania bazy w postaci tablic dla
numerycznej symulacji lotu o sześciu stopniach swobody. Model materialny pełnowymiarowej rakiety
został zaprojektowany przy wykorzystaniu programu Siemens UG/NX. Testy zostały przeprowadzone
na Politechnice Warszawskiej przy niskiej prędkości przepływu a charakterystyki statycznych sił
i momentów uzyskano za pomocą sześcioskładnikowej wagi wewnętrznej dla szerokiego zakresu
kątów natarcia i ślizgu z krokiem 1°. Ostatecznie, przeprowadzono 200 symulacji Monte-Carlo
w programie MATLAB/Simulink w celu zbadania zachowania pocisku w fazie startu z użyciem
zmierzonych wartości. Zostało zaobserwowane, że moment przechylający wynikający
m.in. z niedokładności montażowych stabilizatorów wpływa znacząco na uzyskiwane trajektorie.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00