Kryteria wyboru bezzałogowych statków powietrznych do zadań inspekcji i transportu Unmanned Air Vehicle selection criteria for inspection and transport tasks
W artykule porównano różne typy bezzałogowych pojazdów latających
przeznaczonych do zadań transportu oraz inspekcji. Rozpatrzono wielowirnikowce, samoloty,
helikoptery oraz rozwiązania hybrydowe łączące cechy pozostałych typów. Każdy z typów pojazdów
został scharakteryzowany przez maksymalny udźwig, zasięg, wyjątkowe cechy wyróżniające go na tle
innych, złożoność konstrukcji oraz sposób sterowania. Porównanie to zostało wykonane na podstawie
analizy literaturowej oraz własnego doświadczenia zdobytego podczas licznych zawodów związanych
z zadaniami inspekcyjnymi, ratunkowymi i transportowymi. Zadania przygotowane na zawody
wymagały pojazdów o pełnej lub częściowej autonomii. Pojazdy uwzględnione w analizie mieszczą
się w skali od mikro- do taktycznych pojazdów bezzałogowych krótkiego zasięgu. Wyniki zebrano
w tabeli, która podsumowuje zestaw cech każdego pojazdu, co umożliwia ocenę przydatności
każdego z rozwiązań. Efektem jest koncepcja własna bezzałogowego pojazdu latającego, która łączy
zalety innych konstrukcji starając się jednocześnie wyeliminować największe wady i dając szansę na
zastosowanie w aplikacjach inspekcyjnych i transportowych.
The article shows the comparison of various types of unmanned aerial vehicles intended
for transport and inspection tasks. We have considered multi-rotors, planes, helicopters and hybrid
solutions combining features of other types. Each of the vehicles has been analyzed in terms of
maximum load, range, exceptional features that distinguish them from others, the complexity of
construction and control. The comparison was created based on literature analysis and our own
experience from participation in multiple competition with inspection, emergency and transportation
tasks. It is worth mentioning that competition task required full or partial autonomous mode. Vehicles
which we are working on and which are compared in this paper can be classified between micro and
tactical short range unmanned vehicles. Comparison was presented in form of table which present
set of features for each type of vehicle, it makes it possible to evaluate their utility for considered
tasks. Based on the analysis, our own concept of unmanned air vehicle was presented, it combines
advantages of different constructions while trying to eliminate the greatest drawbacks; and we believe
it is feasible to be applied in transport and inspection tasks.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00