Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Analiza wpływu procesu uczenia ze stałym krokiem na tempo zmian ewolucyjnych

Tytuł:
Analiza wpływu procesu uczenia ze stałym krokiem na tempo zmian ewolucyjnych
The analysis of the impact of constant learning on the rate of evolutionary changes
Autorzy:
Gajer, M.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/275378.pdf
Data publikacji:
2010
Wydawca:
Sieć Badawcza Łukasiewicz - Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów
Tematy:
ewolucja
symulacje numeryczne
evolution
numerical simulations
Źródło:
Pomiary Automatyka Robotyka; 2010, 14, 2; 751-760
1427-9126
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W przypadku systemów sztucznej inteligencji dwoma rozpatrywanymi najczęściej procesami inspirowanymi odkryciami w zakresie nauk przyrodniczych są ewolucja gatunków oraz zdolność do uczenia się poszczególnych osobników. Jest rzeczą interesującą, że oba wymienione procesy mogą w pewnym stopniu oddziaływać na siebie. W szczególności wprowadzenie uczenia osobników może wywierać widoczny wpływ na tempo ewolucji, jednakże związane z tym zjawiska są jeszcze stosunkowo słabo poznane i jak dotychczas brak jest wyjaśniającej je ogólnej teorii. W artykule rozpatrzono przypadek wpływu uczenia ze stałym krokiem (systematyczne przesuwanie osobników o stałą wartość w kierunku globalnego optimum) na tempo ewolucji w przypadku monotonicznej funkcji dopasowania. Przeprowadzone przez autora symulacje numeryczne wykazały, że w takim przypadku wprowadzenie uczenia prowadzi do spowolnienia tempa zmian ewolucyjnych, co może być tłumaczone zmniejszeniem presji selekcyjnej występującej podczas doboru naturalnego w badanej populacji.

In the case of the artificial intelligence systems the two most commonly examined processes, which are inspired by the discoveries in the field of biological sciences, are evolution of the species and learning of individuals. It is a really interesting fact that these two processes can interact with each other to a certain extent. Especially learning of individuals can have a visible impact on the rate of the evolution, but correlated with this phenomena are still weakly understood and there is no general theory, which could explain them sufficiently. In the paper the impact of constant learning (the individuals are systematically moved over a constant value toward the global optimum) on the rate of the evolution is examined in the case of a monotonic fitness function. The numerical simulations, which were conducted by the author, demonstrated that in the case of the constant learning the evolution is decelerated. This fact can be explained by reducing the selection pressure during the natural selection within the examined population.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies