Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Mnemotechniczna metoda nauczania historii gen. Józefa Bema w świetle źródeł Biblioteki Kórnickiej

Tytuł:
Mnemotechniczna metoda nauczania historii gen. Józefa Bema w świetle źródeł Biblioteki Kórnickiej
Gen. Józef Bems mnemonic method of teaching history in the light of sources from the Kórnik Library
Autorzy:
Molenda, Piotr
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/27323361.pdf
Data publikacji:
2023
Wydawca:
Polska Akademia Nauk. Biblioteka Kórnicka PAN
Tematy:
Józef Bem
mnemotechnika
rękopisy kórnickie
metoda polska
nauczanie historii
mnemonics
Kórnik manuscripts
Polish method
teaching history
Źródło:
Pamiętnik Biblioteki Kórnickiej; 2023, 40; 73-91
0551-3790
Język:
polski
Prawa:
CC BY-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule omówiono działania generała Józefa Bema związane z promocją i doskonaleniem polskiej metody mnemotechnicznej (méthode mnémonique polonaise) we Francji. Ogłoszony przez Antoniego Jaźwińskiego u progu lat 30. XIX w. sposób nauczania chronologii, z czasem także innych przedmiotów, rozwijany był od 1836 r. przez generała Bema i jego współpracowników. Ewolucję systemu, zmiany w nazwie metody, a także starania o jej upowszechnienie w szkolnictwie udało się w dużej mierze rekonstruować w oparciu o materiały Biblioteki Kórnickiej. Przeanalizowano interesujący zbiór (głównie rękopisów): Korespondencja gen. J. Bema w sprawie metody tegoż uczenia historii oraz inne źródła dotyczące tego zagadnienia. Przeprowadzone badania pozwalają zweryfikować ustalenia biografów Józefa Bema dotyczące działań generała w latach 1836–1846. Analiza źródeł skłania także do refleksji nad rzeczywistym znaczeniem i oddziaływaniem dydaktycznych rozwiązań Bema, które od 1841 r. nazywano méthode mnémonique franco-polonaise.

This paper discusses Gen. Józef Bem’s activity related to the promotion and improvement of the Polish mnemonic method (méthode mnémonique polonaise) in France. The manner of teaching chronology – and, over time, also other subjects – announced by Antoni Jaźwiński at the turn of the 1830s, was developed from 1836 by Gen. Bem and his collaborators. The evolution of the system, changes of the name of the method, as well as efforts to popularise it in education, have largely been reconstructed on the basis of materials held by the Kórnik Library. The analyses covered an interesting, mainly hand-written collection Korespondencja gen. J. Bema w sprawie metody tegoż uczenia historii [Gen. J. Bem’s Correspondence Concerning His Method of Teaching History] and other relevant sources. The research made it possible to verify the findings of Gen. Józef Bem’s biographers concerning his activity in the period 1836–1846. Source analysis also facilitates reflection on the actual significance and impact of Bem’s didactic solutions, which as of 1841 were called méthode mnémonique franco-polonaise.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies