Management of sustainable mobility and the perception of the concept of electric vehicle deployment Zarządzanie zrównoważoną mobilnością i postrzeganie koncepcji wdrożenia pojazdu elektrycznego
Currently, the issue of sustainable management of electromobility is becoming more and more topical for at least two reasons. The first, economic reason, is the increasing price of conventional fuels. The second reason is the global environmental problem related to climate change. The perception of electromobility and the increasing interest in purchasing electric vehicles are, therefore, crucial elements in the process of achieving climate neutrality by 2050 and meeting the targets to which the EU has committed itself by adopting European legislation. The aim of the paper is the analysis of the attitudes and interests of inhabitants of a selected area of Slovakia towards electromobility in terms of its environmental impacts, declared benefits and interest in purchasing an electric vehicle, and analysis of relations between education and interest in buying a car. Primary data were obtained through a questionnaire survey and processed using tables, graphs, and correlation analysis. The results of the analysis showed low public interest in purchasing electric vehicles, mainly due to high price, insufficient network of charging stations, low battery life and low awareness.
Obecnie problematyka zrównoważonego zarządzania elektromobilnością staje się coraz bardziej aktualna z co najmniej dwóch powodów. Pierwszym powodem ekonomicznym jest rosnąca cena paliw konwencjonalnych. Drugim powodem jest globalny problem środowiskowy związany ze zmianami klimatycznymi. Postrzeganie elektromobilności i rosnące zainteresowanie zakupem pojazdów elektrycznych są zatem kluczowymi elementami w procesie osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku i realizacji celów, do których zobowiązała się UE, przyjmując europejskie prawodawstwo. Celem artykułu jest analiza postaw i zainteresowań mieszkańców wybranego obszaru Słowacji wobec elektromobilności pod kątem jej wpływu na środowisko, deklarowanych korzyści i zainteresowania zakupem pojazdu elektrycznego oraz analiza relacji między edukacją a zainteresowaniem zakupem samochód. Dane pierwotne uzyskano za pomocą ankiety i przetworzono przy użyciu tabel, wykresów i analizy korelacji. Wyniki analizy wykazały niskie zainteresowanie społeczeństwa zakupem pojazdów elektrycznych, głównie ze względu na wysoką cenę, niewystarczającą sieć stacji ładowania, niską żywotność baterii i niską świadomość.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00