Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Uczyć poetyk - dawnych i nowych!

Tytuł:
Uczyć poetyk - dawnych i nowych!
Teaching Poetics of Former and Present Times!
Autorzy:
Wysłouch, Seweryna
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/27311229.pdf
Data publikacji:
2013
Wydawca:
Uniwersytet Rzeszowski. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
Tematy:
poetics
literary theory
cognitive poetics
generative poetics
poetyka
teoria literatury
budowa dzieła literackiego
poetyka generatywna
poetyka kognitywna
Źródło:
Tematy i Konteksty; 2013, 8, 3; 45-48
2299-8365
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Poetyka ma charakter systemowy i jest podwójne uzależniona – od metodologii (bo wyrasta z założeń metodologicznych) i od literatury (bo służy analizie dzieła literackiego). A więc razem z nimi musi się zmieniać. Jako przykłady odmiennych poetyk służą – obok obecnie atakowanej poetyki strukturalnej – poetyka generatywna (narratologia) i poetyka kognitywna, które stawiają sobie inne cele i proponują własne instrumentarium. Generatywna postuluje badanie mechanizmu tworzenia struktur fabularnych; kognitywna – procesu percepcji literatury. Autorka proponuje „uczyć poetyk – dawnych i nowych” i sprawdzać ich użyteczność w analizie dzieł literackich. Postuluje opracowanie poetyki kulturowej, predestynowanej do analizy tekstów wielotworzywowych.

Poetics is of systemic nature and is dually dependent: on methodology (as it stems from methodological assumptions), and on literature (as it serves the purpose of analysing a literary work). Hence, when these two disciplines undergo transformations, poetics does too. Apart from the structural poetics which has now come in for a lot of criticism, one may also distinguish generative poetics (narratology) and cognitive poetics. Each of them has different aims and suggests their own and dissimilar research tools. Generative poetics postulates studying the mechanism of formation of the plot structures, whereas cognitive poetics aims at studying the perception of literature. The author of the article proposes “teaching poetics of both former and present times”, and check their usefulness in analysing literary works. She also postulates introducing cultural poetics which will serve the purpose of analysing texts which use various modes of expression.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies