Stan geometryczny powierzchni bocznych zębów kół zębatych po frezowaniu diagonalnym Geometrical condition of tooth flank of the gear after diagonal hobbing process
Przedstawiono znaną, ale sporadycznie wykorzystywaną metodę diagonalnego nacinania kół zębatych. Dotychczasowe opracowania na ten temat są bardzo nikłe i niedoskonałe. Przedstawione w literaturze zależności, według których należy prowadzić tę obróbkę, w praktyce nie dają pozytywnych rezultatów. Dopiero przeprowadzona szczegółowa analiza łańcucha kinematycznego konkretnej obrabiarki dała zadowalający wynik. Potwierdziły to prace wstępne prowadzone w warunkach warsztatowych. Badania właściwe obejmują badania wpływu parametrów skrawania na stan powierzchni koła po obróbce tą metodą. Według teorii należy spodziewać się znacznego polepszenia tego stanu ze względu na krzyżowe ślady obróbki. Uzyskane rezultaty częściowo potwierdzają te przypuszczenia. Pierwsze badania prowadzono na kołach w stanie nieutwardzonym. Przewiduje się, że lepsze rezultaty będą uzyskiwane na kołach utwardzonych. Pełne badania mogą spopularyzować tą zarzuconą metodę i dać wymierne korzyści w postaci znacznego polepszenia stanu powierzchni bez kosztownego szlifowania.
In the paper well-known but rarely used gears generating method called diagonal hobbing is presented. Previous studies of this subject usually were not precise and imperfect. Relationships and formulas which were presented in scientific literature couldn't be directly applied to workshop practice. Unfortunately most of these relationships give wrong results considering accuracy of the gears. There is no other way to obtain satisfying results then by working out detailed analysis concerning kinematic chain of specific machine tool on which the process will be held. In this paper results of previously presented strategy gave satisfactory results. Preliminary investigations and experimental tests which were carried out at workshop environment proved correctness of previously made assumptions. Main investigations consider an influence of selected cutting parameters on surface condition of the gears generated by diagonal hobbing method. In theory by applying diagonal hobbing method we should obtain cross-shaped paltern on the surface of the teeth. Consequently this type of paltern should improve surface roughness of teeth flanks of the gears. Results obtained during tests partially confirmed these predictions. Preliminary tests were carried out on normalizing gears (not hardened). Next step of our investigation will consider hardened gears where we predict better results in case of surface roughness of manufactured gears. Pull investigations might popularize diagonal hobbing and might give many people an advantage of manufacturing very accurate gears without necessity of employing expensive grinding processes.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00