The article highlights the problems encountered by the deaf people who want to obtain a driving
licence and describes the steps taken by a Consortium that run a project named GŁUSI (THE DEAF)
within the “Social Innovations” Programme of the National Centre for Research and Development. The
project objective was to make it more realistic for the deaf to obtain a motor vehicle driving licence
by creating such examination conditions that would remove barriers preventing the access of the
deaf to a success in the tests. In the regulations in force, not all examinees were equally treated by
the legislator, who failed to provide a possibility of verifying the theoretical knowledge of the citizens
who cannot use Polish language because of their disability. The fact that people who needed extra
care from state authorities were burdened with requirements beyond their capacity was unjustifiable
from social justice point of view; conversely, it made the unfair treatment of the disabled even worse.
Since, according to legislator’s opinion, disabled people can obtain the right to drive motor vehicles,
the depriving them of such a possibility solely because of the lack of appropriate examination tests
and impossibility of communication when they drive a car is irrational. The regulations that govern the
principles of examining the candidates for drivers do not provide any possibility of departure from the
general rules. Thus, they limit the right of the deaf to live on their own and to move freely as the fully able
people do. They also weaken the position of the deaf in the labour market and, in consequence, make
it more difficult for such people to improve their and their families’ standard of living and quality of life.
Artykuł wskazuje problemy osób niesłyszących w uzyskiwaniu praw jazdy i opisuje działania w ramach
Programu NCBiR „Innowacje Społeczne” podjęte przez konsorcjum, realizujące projekt o akronimie
GŁUSI. Celem projektu było urealnienie możliwości nabywania uprawnień do kierowania pojazdami
przez osoby głuche poprzez stworzenie takich warunków egzaminowania, które usuną bariery w dostępie
do uzyskania uprawnienia. Ustawodawca w obowiązujących przepisach nie traktował równo
wszystkich przystępujących do egzaminów, ponieważ nie przewidywał możliwości weryfikacji wiedzy
teoretycznej części obywateli, którzy z racji niepełnosprawności, nie posługują się językiem polskim.
Obciążenie niewykonalnymi obowiązkami osób wymagających dodatkowej troski ze strony państwa
nie znajdowało uzasadnienia na gruncie zasady sprawiedliwości społecznej, wręcz przeciwnie, pogłębiało
niesprawiedliwe traktowanie osób niepełnosprawnych. Skoro według ustawodawcy, osoby
niepełnosprawne mogą zdobyć uprawnienia do kierowania pojazdami, to nieracjonalne jest pozbawienie
ich tej możliwości wyłącznie z powodu braku odpowiedniego testu egzaminacyjnego oraz z braku
możliwości porozumienia w samochodzie. Przepisy regulujące zasady egzaminowania na kierowców
nie przewidują żadnych odstępstw od obowiązującego powszechnie kanonu. Tym samym ograniczają
prawo osób niesłyszących do samodzielnego prowadzenia życia i swobodnego przemieszczania się,
na takich samych zasadach, z jakich korzystają osoby w pełni sprawne. Stawiają osoby niesłyszące
w gorszej pozycji na rynku pracy, a w konsekwencji utrudniają możliwość stałego polepszania warunków
życia ich samych oraz ich rodzin.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00