Praca opisuje wpływ działania automatycznych urządzeń sterujących układami pojazdu na jego dynamikę. Omówiono działanie urządzenia przeciwblokującego ABS, przeciwślizgowego ASR, aktywnego zawieszenia AS i kierowania czterema kołami 4WS. Zaproponowano nowe algorytmy działania tych urządzeń, które zrealizowano przy pomocy logiki rozmytej. Wykonano badania symulacyjne przebiegu procesu hamowania, przyspieszania i skrętu samochodu z wbudowanymi urządzeniami sterującymi i porównano je z osiągami pojazdu konwencjonalnego. Dla takich modeli dokonano syntezy sterowania urządzeń, dążąc do uzyskania zintegrowanego układu nadzoru i kontroli dynamiki pojazdu.
The paper presents the influence of automatic control devices upon vehicle dynamics. The operation of antilocking device ABS, traction control ASR, active suspension AS and four wheel steering 4WS are discussed. The new, original algorithms of control are proposed, which realisation is based on fuzzy logic method. Simulation studies of braking, accelerating as well as changing the lane are performed for a vehicle equipped with additional control devices. The results of their operation are compared with the results for conventional car. The synthesis of control units is performed, to obtain one, common control unit for the whole vehicle
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00