Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Metoda fotogrametryczna w ocenie budowy i postawy ciała dzieci w wieku przedszkolnym

Tytuł:
Metoda fotogrametryczna w ocenie budowy i postawy ciała dzieci w wieku przedszkolnym
Photogrammetric method in evaluation of constitution and the body posture in pre-school children
Autorzy:
Wojna, J.
Anwajler, J.
Hawrylak, A.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/261698.pdf
Data publikacji:
2009
Wydawca:
Politechnika Wrocławska. Wydział Podstawowych Problemów Techniki. Katedra Inżynierii Biomedycznej
Tematy:
metoda fotogrametryczna
budowa ciała
dzieci
photogrammetric method
body posture
children
Źródło:
Acta Bio-Optica et Informatica Medica. Inżynieria Biomedyczna; 2009, 15, 2; 145-148
1234-5563
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Jednym z ważniejszych okresów posturogenezy jest koniec okresu przedszkolnego. Charakteryzuje się on intensywnym wzrostem kośćca, który zmienia proporcje ciała, nie-zakończonym procesem stabilizacji krzywizn przedniotyl-nych kręgosłupa oraz zmianą trybu życia w związku z rozpoczęciem edukacji szkolnej. Jednym z czynników warunkujących postawę ciała w tym okresie jest budowa ciała. Celem pracy była ocena postawy ciała w płaszczyźnie strzałkowej oraz ocena typu budowy ciała dzieci w wieku 6 lat. Badaniami objęto 105 dzieci z wrocławskich przedszkoli. Oceny postawy ciała w płaszczyźnie strzałkowej dokonano metodą fotogrametryczną według kryteriów Wo-lańskiego w modyfikacji Zeyland-Malawki. Typ budowy ciała określono wskaźnikiem Rohrera. Stwierdzono u wielu dzieci wady postawy ciała w płaszczyźnie strzałkowej. Osoby z postawą nieprawidłową stanowiły 38% badanych dzieci, wady występowały częściej wśród dziewcząt niż w grupie chłopców. Badane dzieci charakteryzowały się zróżnicowaniem pod względem typów budowy ciała. Dominowali osobnicy o budowie masywnej (50%), natomiast dzieci o smukłych sylwetkach było najmniej (21%). Dziewczęta o postawie prawidłowej charakteryzowała średnia budowa ciała, natomiast o postawie nieprawidłowej budowa smukła i masywna. W grupie chłopców, zarówno u osób z postawą prawidłową, jak i nieprawidłową, dominowała masywna budowa ciała.

One of the most significant periods for posturogenesis is the end of the kindergarten period. It is characterized by the intensive growth of bones, which changes proportions of the body, unfinished process of stabilization of anterioposterior curvatures of spine, as well as the changes of child's lifestyle. One of determinants of the body posture within this period, is the body constitution. The aim of the study was the evaluation of the body type and the posture within the sagittal position in pre-school children. The examination was carried out in a group of 105 children, aged 6 years, from Wroclaw kindergartens. The postural evaluation was performed by means of photogrammetric method based on projection of moire pattern. The body posture of the examined children was determined by means of Wolanski's method modified by Zeyland--Malawka. The somatic type was determined for each child by means of defining the Rohrer's index. A significant number of postural defects in the sagittal plane was found. Incorrect body postures were observed in 38% of the examined children, more in girls than in boys group. The examined children were characterized by diverisification of the body build types. Stout silhouette type was dominant (50%) and the slender type was the least common (21%). The girls with incorrect body posture had the stout and slender type ot the body silhouette. In both boys groups, with correct and incorrect body posture, the stout type was dominant.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies