Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wpływ technologii cyfrowych na model doskonalenia kompetencji pokolenia Y. Uwarunkowania COVID-19

Tytuł:
Wpływ technologii cyfrowych na model doskonalenia kompetencji pokolenia Y. Uwarunkowania COVID-19
Autorzy:
Nowacka, Anna
Wielki, Janusz
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/chapters/26028083.pdf
Data publikacji:
2023-05-09
Wydawca:
Politechnika Częstochowska. Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej
Źródło:
Przedsiębiorczość i konkurencyjność w dobie transformacji cyfrowej; 33-46
9788371939242
Język:
polski
Prawa:
CC BY-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Pandemia COVID-19 spowodowała zmiany organizacyjne i technologiczne w funkcjonowaniu przedsiębiorstw oraz zamiany psychospołeczne u pracowników. Wpływ permanentnej pracy w trybie home office wymusił doskonalenie wykorzystywanych modeli zarządzania kompetencjami, które będą uwzględniać różnice międzypokoleniowe. Istotnym elementem z perspektywy przedsiębiorstw jest podejmowanie działań, których celem jest niwelowanie luki kompetencyjnej i pokoleniowej. Stosowanie tych samych modeli doskonalenia kompetencji dla wszystkich pracowników bez względu na grupy wiekowe okazuje się być mało skuteczne (Moczydłowska 2008, s. 13). Biorąc pod uwagę takie procesy, jak: sukcesja, pozyskiwanie talentów oraz mentoring, kluczowe staje się dostosowywanie metod i narzędzi doskonalenia umiejętności i kompetencji pracowników do potrzeb organizacyjnych i zarządczych. Istotnym elementem okazuje się wpływ technologii cyfrowych, którego znaczenie wzrosło pod wpływem pandemii COVID-19 (Dębkowska, Kłosiewicz-Górecka, Leśniewicz 2020, s. 6-7). Istnieje problem badawczy, w obszarze którego należy przeprowadzić badania. W rozdziale podjęto próbę odpowiedzi na postawione pytanie badawcze: Jaki jest wpływ technologii cyfrowych na istniejące w przedsiębiorstwach modele kompetencji, biorąc pod uwagę pandemię COVID-19? Celem rozdziału jest określenie wpływu technologii cyfrowych na kształtowanie modelu doskonalenia kompetencji na przykładzie pokolenia Y. Przedstawiono aspekty teoretyczne wyżej wymienionej koncepcji oraz istotność wpływu technologii cyfrowych na zmiany modelu kompetencji. W części praktycznej przeanalizowano przeprowadzone wywiady pogłębione z przedstawicielami pokolenia Y, które odnosiły się do percepcji badanych z zakresu modeli kompetencji, zmian kompetencji oraz znaczenia technologii cyfrowych. Wyniki zostały zaprezentowane w postaci opisowej. Przeprowadzono jakościowe badanie pilotażowe, w którym udział wzięli przedstawiciele pokolenia Y. Badanie dotyczyło zmiany kompetencji w modelach kompetencji pod wpływem determinantów, jakimi są: technologie cyfrowe i pandemia COVID-19. Wyniki pokazują wzrost znaczenia kompetencji cyfrowych od momentu pojawienia się pandemii choroby wywołanej przez koronawirusa. Pokolenie Y widzi potrzebę dostosowywania modeli kompetencji do zmian wywoływanych przez otoczenie zewnętrzne. W zwięzły sposób definiuje nowe kompetencje cyfrowe, które powinny znaleźć się w modelach i oceniać postawy oraz umiejętności pracowników. Większość respondentów uważa, że modele, które funkcjonowały przed pandemią, są nieaktualne i oceniają kompetencje, które w chwili obecnej nie mają większego znaczenia. Modele powinny być na tyle elastyczne, aby móc je dostosowywać do bieżącej sytuacji determinowanej przez otoczenie zewnętrzne.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies