Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Analiza stanu nośności układu sztywnego konstrukcji nawierzchni lotniskowej według założeń metody ACN-PCN

Tytuł:
Analiza stanu nośności układu sztywnego konstrukcji nawierzchni lotniskowej według założeń metody ACN-PCN
Analysis of the load bearing capacity of rigid airfield pavements according to the ACN-PCN methods assumptions
Autorzy:
Blacha, K.
Wesołowski, M.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/253761.pdf
Data publikacji:
2015
Wydawca:
Instytut Naukowo-Wydawniczy TTS
Tematy:
nawierzchnia lotniskowa
metoda ACN-PCN
airfield pavement
ACN-PCN method
Źródło:
TTS Technika Transportu Szynowego; 2015, 12; 1791-1796, CD
1232-3829
2543-5728
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Nawierzchnia lotniskowa to wyznaczona i odpowiednio przygotowana powierzchnia elementu funkcjonalnego lotniska (EFL) spełniającego określoną funkcję w realizacji operacji lotniczych. Konstrukcję nawierzchni lotniskowej stanowi najczęściej zespół warstw, których zadaniem jest przejęcie i przeniesienie na podłoże gruntowe obciążeń pochodzących od poruszających się statków powietrznych i śmigłowców w sposób zapewniający określoną jej trwałość. Podstawowym rodzajem nawierzchni lotniskowych są nawierzchnie sztywne (sprężyste) wykonane z beto-nu cementowego. Jedną z głównych cech eksploatacyjnych nawierzchni lotniskowej jest jej nośność, czyli zdolność układu konstrukcyjnego do bezpiecznego przenoszenia obciążeń od statków powietrznych w określonym czasie. Ocena nośności nawierzchni lotniskowych przeprowadzana jest według założeń metody ACN-PCN. Zasadniczym problemem przy wymiarowaniu nawierzchni lotniskowych jest przyjęcie właściwego modelu obliczeniowego konstrukcji, który opisuje sposób współpracy oraz właściwości mechaniczne poszczególnych warstw. W artykule przedstawiono podejście do oceny stanu nośności układu sztywnego konstrukcji nawierzchni lotniskowych według założeń metody ACN-PCN. Zaprezentowano fizyczne i matematyczne modele obliczeniowe dla podłoża gruntowego i konstrukcji nawierzchni lotniskowych wykonanych w technologii betonu cementowego, które mają praktyczne zastosowanie w warunkach krajowych.

Airfield pavement is a marked and appropriately prepared surface of an airfield functional element that performs a definite function in aviation operations. The structure of airfield pavement is most often composed of a set of layers whose task is to absorb and transfer loads coming from moving aircraft onto the ground in a way that ensures its definite durability. The most common type of airfield pavement is the rigid pavement made of cement concrete. One of the main operational features of airfield pavements is their load bearing capacity, that is the capability of a structural system to safely transfer loads from aircraft in a definite time. The assessment of the airfield pavement load bearing capacity is carried out in accordance with the ACN-PCN method's assumptions. The fundamental problem by measuring airfield pavements is to assume the correct computational model of a structure, which describes the way of cooperation and mechanical properties of individual layers. In the paper the approach to the assessment of the load bearing capacity of rigid airfield pavements according to the ACN-PCN method's assumptions is presented. The physical and mathematical computational methods for the ground and airfield pavements made of cement concrete, which are practically applied in Poland, are described.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies