Historyczne uwarunkowania tworzenia systemów kolejowych na świecie (3). Kolej a miasta Historical legacy in the form and performance of railway networks (3). Railway and cities
Artykuł w serii historycznej dotyczy kształtowania się sposobów
podejścia kolei do miast – od obsługi przez dalekie peryferie, po
„linie głębokiego wprowadzenia”, w tym ich szczególną postać
– linie średnicowe. Czasami można wyróżnić pewne maniery
traktowania miast i kształtowania węzłów, charakterystyczne
dla niektórych krajowych sieci kolejowych, jak kosztowne, bliskie
podejścia w Brytanii, czy wielkie konsolidacje węzłów kolejowych
wilhelmińskich Niemiec. Specyficzną kartą jest prowadzenie
pociągów w poziomie, a nawet w przekroju ulic, typowe
dla USA i wielu krajów pozaeuropejskich. W pędzie do inwestycji
i sukcesu koleje i ich patroni często dopuszczali się aktów destrukcji wobec habitatu stojących im na drodze mieszkańców,
jak i wandalizmu wobec zabudowy, mającej nieraz wybitne walory
zabytkowe. Poruszona tematyka obejmuje też krytyczną
reakcję miast na istnienie kolei, która czasem była prowadziła
do eliminacji bliżej położonych elementów infrastruktury, w tym
samych dworców.
This article in a historical series concerns the ways the railway approached cities – from peripheral stations to urban deep-reach lines and their special form: cross-city lines. It is sometimes possible to distinguish some local manners in dealing with cities and forming the junctions typical for some countries’ rail networks, such as costly penetration of central areas in Britain, or great consolidations of Wilhelmine Germany. Street level lines or even street running are specific chart typical for the USA and many other non-European countries. In the pursue for investment and success railways and their protagonists many times commited acts of violence against the habitat of communities on their way as well as acts of vandalism against built environment often of substantial monumental value. The problems discussed also comprise the critical reaction of cities to the very existence of railway lines, often resulting in elimination of nearest elements of infrastructure, railway stations included.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00