Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wpływ czynników struktury funkcjonalno-przestrzennej miasta na udział transportu zbiorowego w podróżach

Tytuł:
Wpływ czynników struktury funkcjonalno-przestrzennej miasta na udział transportu zbiorowego w podróżach
Impact of the land use planning indicators on the public transport share
Autorzy:
Faron, A.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/248835.pdf
Data publikacji:
2014
Wydawca:
Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej
Tematy:
planowanie przestrzenne
planowanie transportu
podział zadań przewozowych
land use planning
transport planning
modal split
Źródło:
Zeszyty Naukowo-Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie. Seria: Materiały Konferencyjne; 2014, 1(103); 57-73
1231-9171
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Obecnie każde większe miasto w Polsce doznaje dużych utrudnień w ruchu samochodowym w godzinach szczytu. Próby zmniejszania zatłoczenia motoryzacyjnego zwykle dotyczą wdrażania wielu inżynierskich rozwiązań, które w sposób doraźny rozwiązują problem kongestii. Pożądane jest poszukiwanie takich rozwiązań, które wpływać będą na wielkość generowanego ruchu i sposoby jego obsługi (rodzaj wykorzystywanego środka transportu). Jednym z takich działań jest oddziaływanie na planowanie struktur przestrzennych, głównie w obszarach mieszkalnych i tych, gdzie zlokalizowane są miejsca pracy. Kształtowanie czynników związanych ze strukturą funkcjonalno - przestrzenną daje możliwość kontrolowania liczby generowanych przez obszar podróży odbywanych samochodem osobowym. Czynniki takie jak: gęstość zaludnienia, wielofunkcyjność obszaru, dostępność do infrastruktury transportu zbiorowego, lokalizacja obszaru względem centrum miasta oraz ograniczenia parkingowe są elementami struktury, których umiejętne zastosowanie umożliwia zmniejszenie zatłoczenia motoryzacyjnego w skutek przeniesienia części podróży na transport zbiorowy i pieszy. W artykule przedstawiono modele, które uzależniają procentową wielkość udziału transportu zbiorowego w podróżach w ciągu doby od czynników struktury funkcjonalno - przestrzennej.

Currently, each larger city in Poland is experiencing substantial traffic difficulties during rush hours. Any attempts to decrease traffic congestion usually pertain to implementation of the multiple engineering solutions which offer short term solutions to the problem of congestion. These solutions allow for the temporary improvement of traffic conditions. This is why there is demand for solutions which will impact the size of generated traffic and the methods of handling it (the type of the modes of transportation used). One of such activities comes as exercising influence on the planning of spatial structures mainly in the residential areas and in the areas where jobs are located. The factors such as: population density, multifunctional character of the area, distance from the centre, accessibility to the public transport infrastructure and parking provision make the decrease in traffic congestion possible by transferring part of the travel onto public transport and pedestrian traffic. The paper describes some factors related to the land use planning indicators on the changes in the modal split.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies