The PZL – 10-turboshaft gas turbine engine is straight derivative of GTD-10 turboshaft design by OKMB (Omsk
Engine Design Bureau). Prototype engine first run take place in 1968. Selected engine is interested platform to modify
due gas generator layout 6A+R-2, which is modern. For example axial compressor design from successful Klimov
designs TB2-117 (10A-2-2) or TB3-117 (12A-2-2) become obsolete in favour to TB7-117B (5A+R-2-2). In comparison
to competitive engines: Klimov TB3-117 (1974 – Mi-14/17/24), General Electric T-700 (1970 – UH60/AH64),
Turbomeca Makila (1976 – H225M) the PZL-10 engine design is limited by asymmetric power turbine design layout.
This layout is common to early turboshaft design such as Soloview D-25V (Mil-6 power plant). Presented article
review base engine configuration (6A+R+2+1). Proposed modifications are divided into different variants in terms of
design complexity. Simplest variant is limited to increase turbine inlet temperature (TIT) by safe margin. Advanced
configuration replace engine layout to 5A+R+2-2 and increase engine compressor pressure ratio to 9.4:1. Upgraded
configuration after modification offers increase of generated power by 28% and SFC reduction by 9% – validated by
gas turbine performance model. Design proposal corresponds to a major trend of increasing available power for
helicopter engines – Mi-8T to Mi-8MT – 46%, H225M – Makila 1A to 1A2 – 9%, Makila 1A2 to Makila 2-25%.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00