Gospodarka odpadami komunalnymi wymaga dostosowania wymogów krajowych do dyrektyw unijnych, zwłaszcza dotyczących przestrzegania tzw. hierarchii gospodarki odpadami. W gospodarce odpadami szczególny nacisk kładzie się na segregację, recykling i odzyskiwanie surowców, w tym odzyskiwanie energii z odpadów. W tę ideę wpisuje się odzyskiwanie ze strumienia odpadów komunalnych frakcji wysokoenergetycznych, które mogą stanowić zastępcze źródło energii współspalane wraz z paliwami kopalnymi. Przynosi to wymierne skutki ekologiczne w aspekcie ochrony klimatu, gdyż emisję dwutlenku węgla w procesie odzyskiwania energii z biomasy w instalacjach przemysłowych przyjmuje się za zerową. Ponadto umożliwia się w ten sposób zróżnicowanie źródeł energii, oszczędza się w tym procesie również zasoby surowców naturalnych i eliminuje potrzebę składowania na wysypiskach znacznej ilości odpadów o wysokiej wartości kalorycznej. W kraju współspalanie paliw alternatywnych (RDF) prowadzi się na szeroką skalę w cementowniach. Wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu rynku branży cementowej powstało w kraju blisko 200 producentów paliw z odpadów i stan obecny wskazuje na znaczącą ich nadprodukcję w stosunku do zapotrzebowania tego przemysłu. Bariery formalne i techniczne uniemożliwiają spalanie tych paliw w energetyce i ciepłownictwie, co realizowane jest z powodzeniem w krajach wysoko rozwiniętych. W pracy poddano analizie wybrane aspekty prawne i techniczne, które stanowią przeszkodę w wykorzystaniu paliw alternatywnych poza branżą cementową.
Municipal waste management requires national
regulations to be adapted to the provisions of EU directives,
especially in respect of the so-called waste management hierarchy.
Segregation, recycling and raw material recovery, including
energy recovery from waste, receive special attention
in waste management. In particular, recovery of high-energy
fractions from the municipal waste stream may constitute a potential
substitute energy source for co-combustion with fossil
fuels. This brings measurable environmental effects in terms of
climate protection as carbon dioxide emissions from industrial
installations in the biomass recovery process are considered
as zero. Further, it serves diversifi cation of energy sources,
saves the natural resources and eliminates the need for landfi
ll storage of high-calorifi c waste in large amounts. In Poland,
co-combustion of refuse-derived fuels (RDF) is carried out in
cement plants on a wide scale. In order to meet the cement
market demand, nearly 200 RDF producers emerged and currently
there is a signifi cant RDF overproduction in relation to the
real demand. There are still formal and technical barriers that
prevent RDF combustion in the power sector and district heating,
while it has already been successfully implemented in the
highly developed countries. The paper investigates selected
legal and technical aspects that hinder RDF usage outside the
cement industry.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00