Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Interpretacja hermeneutyczno-narracyjna dzieł filmowych. Kilka uwag z zakresu metodyki

Tytuł:
Interpretacja hermeneutyczno-narracyjna dzieł filmowych. Kilka uwag z zakresu metodyki
Hermeneutic- narrative interpretation of film works. Some remarks from a range of methodology
Autorzy:
Seweryniak, Henryk
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/23050801.pdf
Data publikacji:
2022-03-10
Wydawca:
Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku
Tematy:
interpretacja dzieł filmowych
metodyka
interpretation of film works
methodology
Źródło:
Rocznik Towarzystwa Naukowego Płockiego; 2021, 13; 231-257
0860-5637
2657-7704
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule Henryk Seweryniak proponuje zarys metodyki analizy hermeneutyczno-narracyjnej filmów na potrzeby niebędących filmowcami studentów kierunku nowe media. Autor przyznaje, że inspiracją do podjęcia tego zadania i głównym źródłem stała się opublikowana w Polsce w 2021 roku książka Davida Bordwella i Kristin Thompson „Sztuka filmowa. Wprowadzenie”. Przedstawia krótki szkic współczesnej hermeneutyki filozoficznej i wskazuje wypracowane przez filozofów tego nurtu elementy hermeneutyki narracji, które można zastosować w analizie filmowej. Podkreśla przy tym znaczenie podstawowej wiedzy kinematograficznej, np. zaczerpniętego z dzieła Bordwella i Thompson podziału na historię (story) / diegezę filmu i „fabułę” (plot) oraz rozróżnienia rodzajów znaczeń filmowych. Prezentuje za M. Lisem procedurę segmentacji filmu, która powinna znaleźć się w pierwszej części studium licencjackiego lub magisterskiego na ten temat. Zaznacza, że w „instrukcji” dla krytyków filmowych, zawartej w omawianym dziele, istotną rolę odgrywa sformułowanie tezy, ukazanie przesłanek prowadzących do jej postawienia, zademonstrowanie przykładów na jej poparcie oraz prezentacja wniosków.

In the article Henryk Seweryniak proposes an outline of the methodology of hermeneutic- narrative analysis of films for the needs of new media students who are not filmmakers. The author admits that the inspiration for this task and main source was the book published in Poland in 2021 by David Bordwell and Kristin Thompson “The film art. Introduction”. It presents a short sketch of contemporary philosophical hermeneutics and indicates elements of narrative hermeneutics developed by philosophers of this current which can be used in film analysis. He emphasises the importance of basic cinematic knowledge e.g. the division into story / film’s diegesis and “plot” taken from the work of Bordwell and Thompson and the distinction between types of film meanings. Following M. Lis he presents the procedure of film segmentation which should be included in the first part of an undergraduate or graduate study on this subject. He points out that in the “instruction” for film critics contained in the relevant work, an important role is played by the formulation of the thesis, showing premises leading to its establishment, demonstrating examples to support it and presenting conclusions.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies