The article reviews the range of lactose-free products, analyzing
the information placed on the label in selected stationary
and online stores in Poland. 75 lactose-free dairy products
were identified, including pasteurized and UHT milk, natural,
drinkable and flavored yoghurt, cream, quark cheese, cottage
cheese, ripened cheese, spreadable fats and infant formula.
It has been shown that online stores were characterized by
greater availability of lactose-free products. Nevertheless,
the range of these products in stationary stores is constantly
increasing. Among the analyzed groups of lactose-free dairy
products, the most easily available products were milk and
flavored yoghurt. Cottage cheese and cream were the least
available. The most lactose-free products available on the
market were produced by the Mlekovita Dairy Cooperative.
There were no significant differences in composition and
nutritional value between the lactose-free and conventional
products. However, the differentiating factor was the price
of products, which in the case of lactose-free products was
from 4 to even 166% higher than in the case of conventional
products. There has also been an increasing availability of
alternative products for lactose-free dairy products on the
Polish market, i.e. drinks or yoghurts based on vegetable raw
materials, as well as products in which lactose-free milk was
used as an additive i.e. ice-cream, cakes, chocolate.
W artykule dokonano przeglądu asortymentu produktów bezlaktozowych,
analizując informacje umieszczone na etykiecie,
w wybranych sklepach stacjonarnych i internetowych na terenie
Polski. Zidentyfikowano 75 produktów mlecznych bezlaktozowych,
wśród których znajdowały się mleka pasteryzowane
i UHT, jogurty naturalne, pitne oraz smakowe, śmietany, twarogi,
serki wiejskie, sery żółte, tłuszcze do smarowania oraz
odżywki dla niemowląt. Wykazano, że większą dostępnością
produktów bezlaktozowych cechowały się sklepy internetowe.
Niemniej jednak asortyment tych produktów w sklepach
stacjonarnych ciągle wzrasta. Wśród analizowanych grup
produktów mlecznych bezlaktozowych najłatwiej dostępnymi
produktami było mleko oraz jogurty smakowe. Najmniejszą
dostępnością cechowały się serki wiejskie i śmietany. Najwięcej
dostępnych na rynku produktów bezlaktozowych wyprodukowanych
zostało przez Spółdzielnię Mleczarską Mlekovita.
Nie wykazano istotnych różnic w składzie oraz wartości odżywczej
pomiędzy produktami bezlaktozowymi a konwencjonalnymi.
Czynnikiem różnicującym była cena produktów, która
w przypadku produktów bezlaktozowych była od 4 do nawet
166% wyższa od konwencjonalnych produktów. Zaobserwowano
również, wzrastającą dostępność na polskim rynku produktów
alternatywnych dla mlecznych produktów bezlaktozowych,
tj. napoi czy jogurtów na bazie surowców roślinnych,
jak również produktów, w których zastosowano jako dodatek
mleko bez laktozy, tj. lodów, ciast, czekolad.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00