U źródeł teorii i praktyki finansów publicznych. Cz. 5, Problematyka finansów publicznych w teorii ekonomicznej Jeana Charlesa Leonarda Simonde de Sismondiego
U źródeł teorii i praktyki finansów publicznych. Cz. 5, Problematyka finansów publicznych w teorii ekonomicznej Jeana Charlesa Leonarda Simonde de Sismondiego Some historical roots of the theory and practice of the public finance. Part 5, Jean Charles Leonard Simonde de Sismondi on public finance and commercial interests of the state
Celem artykułu1 jest przedstawienie istotnych aspektów
wkładu Jeana Charlesa Leonarda Simonde de Sismondiego
w rozwój dziedziny finansów publicznych. Sismondi zaczynał
jako entuzjastyczny propagator klasycznej teorii ekonomicznej
Adama Smitha (1803 – De la Richesse Commerciale
ou Principes d’Economie politique appliques a la Legislation
du Commerce), ale wkrótce radykalnie zmienił swoje
poglądy (1819 – Nouveaux Principes d’Economie Politique
ou de la Richesse dans ses Rapports avec la Population).
Wyznawana przez niego teoria podkonsumpcji, w połączeniu
z kryzysowymi okolicznościami gospodarczymi po roku 1815,
doprowadziły Sismondiego do przezwyciężenia jego generalnego
oporu wobec interwencji rządu. Sismondi doszedł
do przekonania, że rząd powinien odgrywać znaczącą rolę
w podziale dochodu (między innymi poprzez politykę podatkową),
w obszarze stabilizacji poziomu szeroko rozumianej
aktywności gospodarczej, w szczególności poziomu zatrudnienia,
oraz określaniu stopy wzrostu gospodarczego. Zostały
tu wymienione wszystkie, poza funkcją alokacji zasobów,
podstawowe funkcje finansów publicznych. Według Sismondiego
bowiem alokacja zasobów powinna być determinowana
przez siły rynkowe w ramach sektora prywatnego, nie będąc
przedmiotem interwencji rządowej.
Nie ulega wątpliwości, że poglądy społeczno-ekonomiczne
Sismondiego można traktować jako znaczące historyczne korzenie
współczesnej teorii finansów publicznych.
The aim of the article is to describe some important aspects
of Jean Charles Leonard Simonde de Sismondi’s contribution
to the field of the public finance. Sismondi started as
an enthusiastic propagator of Adam Smith’s classical economic
theory (1803 – De la Richesse Commerciale ou Principes
d’Economie politique appliques a la Legislation du Commerce),
but soon he radically changed his views (1819 – Nouveaux
Principes d’Economie Politique ou de la Richesse
dans ses Rapports avec la Population). It was his underconsumption
theory, combined with the depressed economic
conditions after 1815, which led Sismondi by 1819 to break
his previous overall antagonism towards government intervention.
Sismondi had come to believe that the government
should have a substantial role in the distribution of income
(among other things by tax policy), stabilization of the level
of economic activity in general and of employment in particular,
and determination of the rate of economic growth. The
functions mentioned above are almost all of the main functions
of public finance, excluding of resource allocation. According
to Simonde de Sismondi the allocation of resources
should be determined by market forces working within a private
sector not subject to government intervention.
There is no doubt that Sismondi’s socio–economic concepts
can be treated as a substantial historical root of the modern
theory of public finance.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00