Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Teatralne rekonstrukcje Jakuba Skrzywanka

Tytuł:
Teatralne rekonstrukcje Jakuba Skrzywanka
Jakub Skrzywanek’s Theatrical Reenactments
Autorzy:
Kowal, Justyna
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/22332817.pdf
Data publikacji:
2023-10
Wydawca:
Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu
Tematy:
reenactment
theatrical reconstruction
theatre of the real
theatre for social justice
corporeality of the archives
Źródło:
Didaskalia. Gazeta Teatralna; 2023, 177; 201-228
2720-0043
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 PL
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The main purpose of the article is to examine the reconstruction method as one of the most important features of Jakub Skrzywanek’s theatrical language. His own model of reconstruction of reality, placed against the background of Rebecca Schneider’s theory of reenactment, appears to be a tool for social intervention. An analysis of Skrzywanek’s performances that use reconstruction (Immoral Stories [Opowieści niemoralne], Spartacus. Love in the Time of Plague [Spartakus. Miłość w czasach zarazy] and Midsummer Night’s Dream directed with Justyna Sobczyk) confirms the thesis of the political nature of reenactment, and shows the evolution of the reconstruction method as well as the various strategies of reality replication employed by the director. The article also attempts to find common features and to chart a certain poetics of reconstruction. This consists of the use of archival documents in the performance, collaboration with groups of experts and specialists, exposing the corporeality of the archives, affective influence, Brecht’s V-effect and framing stage action with media and text indicators. The method of reconstruction, additionally equipped with a strong exposure of metatheatricality and the entanglement of theatre in media negotiations, finds its most perfect development in Skrzywanek’s latest premiere, Crime and Punishment. Due to the crimes of the Russians that we cannot understand [Zbrodnia i kara. Z powodu zbrodni Rosjan, których nie potrafimy zrozumieć].

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies