Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Rozwój e-administracji w polskich miastach w następstwie kryzysu związanego z pandemią COVID-19

Tytuł:
Rozwój e-administracji w polskich miastach w następstwie kryzysu związanego z pandemią COVID-19
E-government in Polish cities as a result of the COVID-19 pandemic crisis
Autorzy:
Kwaśny, Jakub
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2231743.pdf
Data publikacji:
2021-11-05
Wydawca:
Akademia Ignatianum w Krakowie
Tematy:
samorząd
e-administracja
polityka publiczna
pandemia
local government
e-administration
public policy
pandemic
Źródło:
Horyzonty Polityki; 2022, 13, 42; 71-90
2082-5897
Język:
polski
Prawa:
CC BY-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest określenie wyzwań stojących przed polskimi samorządami we wdrażaniu e-administracji oraz analiza koniecznych zmian – będących następstwem pandemii COVID-19 – w zakresie regulacji dla skutecznej realizacji polityk publicznych na poziomie lokalnym. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Podstawowym problemem badawczym jest określenie sposobu skutecznej reakcji na zmiany w zakresie funkcjonowania Jednostek Samorządu Terytorialnego (JST) oraz wdrażania i realizacji polityk publicznych przez władze lokalne. Metodologia badawcza opiera się na dwóch technikach – krytycznym przeglądzie literatury przedmiotu oraz analizie i prezentacji wyników badań przeprowadzonych wśród samorządowców. PROCES WYWODU: Wywód składa się z dwóch zasadniczych części. W pierwszej scharakteryzowano istotę i cel rozwoju e-administracji, a także określono uwarunkowania prawne związane z ich wdrażaniem. W drugiej części skoncentrowano się na przedstawieniu wyników badań własnych na temat skutków pandemii Covid-19 dla wdrażania e-administracji w JST. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Przeprowadzona analiza pozwala stwierdzić, że pomimo rosnących kompetencji cyfrowych, możliwości cyfryzacji nie są w pełni wykorzystywane. Dodatkowo, w samorządach obszar ten nie stanowi priorytetu w realizowanych politykach publicznych. Większość JST nie ma strategii wdrażania nowoczesnych e-usług publicznych, a zmiany mają charakter akcydentalny. Wśród barier wskazuje się skomplikowane przepisy i wysokie koszty ich wdrażania oraz użyteczność dla odbiorców. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Dalszy rozwój e-administracji w samorządach wymaga uproszczenia przepisów, strategicznego planu integrującego różne systemy oraz zapewniającego ich interoperacyjność. Stwarza to potrzebę opracowania i realizacji strategii lokalnych w celu poprawy jakości świadczonych e-usług i zapewnienia ich przejrzystości z poszanowaniem prywatności obywateli.

RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to identify the challenges faced by Polish local governments in implementing e-administration and to analyze the necessary changes – resulting from the Covid-19 pandemic – in the field of regulations for the effective implementation of public policies at the local government level. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The main problem is to determine how to effectively respond to changes in the functioning of local government units in terms of satisfying citizens’ needs. The research methodology is based on two techniques: a review of the literature on the subject and the analysis of the results of surveys conducted among local government officials. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: consists of two essential elements. The first characterizes the essence and purpose of the development of e-administration and specifies the legal conditions. The second part focuses on the results of own research on the pandemic effects for the development of e-administration in local governments. RESEARCH RESULTS: The analysis shows that despite the growing digital competences this area is not a priority within the framework of public policies. As the study shows, most of the surveyed officials declare to not have a strategy for implementing public e-services, and the changes are incidental. The most important barriers include complex regulations and high costs of their implementation as well as their usefulness for citizens. CONCLUSIONS, INNOVATIONS AND RECOMMENDATIONS: Further implementation of e-administration requires both: the simplification of the regulations and a strategic plan ensuring the integration of various systems and their interoperability. This creates the need to develop and implement long-term strategy plans in order to improve e-services provided by local governments.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies